Haparanda kommun kräver större engagemang för järnvägen från regeringen, Trafikverket och länsstyrelsen.
– Norrbotten är Sveriges mest internationella län med gräns mot så väl Norge som Finland. Ett logistisk godsnod för svenskt och finskt bruk i Haparanda/Torneå behöver färdigställas snarast för att matcha Haparandabanan, säger kommunalråd Gunnel Simu (S).
Persontrafik
Haparanda kommun kräver persontrafik från Stockholm till Helsingfors.
– I dagsläget fattas trafik på 130 km av sträckan, säger Gunnel Simu.
Kommunen uppmanar också regeringen till ekonomiskt stöd för Norrtågstrafiken och för att trycka på den finska regeringen om elektrifiering av sin järnväg och de kräver ett resecentrum för järnväg.
Anders Rönnqvist (M) konsterar att Haparanda behöver en ny godsbangård för att klara godshanteringen vid järnvägen som redan i dag är en stor omlastningscentral.
– Arbetet behöver omedelbart startas och vi måste skapa en arbetsgrupp för detta, säger Anders Rönnqvist.
Satsningen på en ny bangård kostar omkring 180 miljoner kronor och finansiering ska sökas via EU och svenska staten.
Varningsklocka
Gunnel Simu påtalar att olyckan med ammoniumnitrat som inträffade i veckan på E4:an i Haparanda ytterligare bekräftar behovet av satsningar på järnvägen och dess godshantering.