Lasten rena bomben

En långtradare lastad med ammoniumnitrat välte i går på E4:an vid Haparanda.
Räddningsarbetet tog flera timmar och explosionsrisken var överhängande.
– Det är mer explosivt än bensin, säger Anders Sandin, tillförordnad räddningschef och insatsledare.

Vittnen berättar om ett öronbedövande dån när lastbilen med farligt gods välte i rondellen.

Vittnen berättar om ett öronbedövande dån när lastbilen med farligt gods välte i rondellen.

Foto: Linda Danhall

HAPARANDA2013-10-15 18:10

Räddningstjänsten var snabbt på plats när larmet om en olycka med en transport med farligt gods, inkom till SOS alarm. Räddningstjänsten tog snabbt reda på vilket ämne det handlade om och konstaterade att så väl ammoniumnitrat som diesel läckte från ekipaget. Därmed utökades avspärrningen runt olycksområdet till 300 meter och E4:an stängdes av under räddningsarbetet som tog flera timmar.

– Några hundra liter trögflytande ammoniumnitrat har läckt ut på gräset och en del är blandat med diesel som också har läckt ut, det är mer explosivt än bensin, väldigt brandfarligt om det kommer till en tändhatt då får vi en sprängverkan, konstaterade Anders Sandin.

Lyckades täta

Räddningstjänsten kunde efter drygt en timme täta det mesta av läckaget, men explosionsrisken kvarstod.

– Vi har skruvat åt luckorna som sitter på tanken, det mesta har läckt ut genom dem.

En specialiserad kemgrupp tillkallades från Luleå för sanering och en kranbil lyfte upp det omkullvälta ekipaget.

Vid olyckan kom långtradaren för långt ut på vägrenen, när den skulle runda rondellen vid Ica Maxi med riktning mot Kalix och välte därmed ned i diket.

– Chauffören fick sår i handen och värk i axeln och fick åka till vårdcentralen för omplåstring, säger Anders Sandin.

Haparandapolisens Reijo Kaikonen hade fullt upp med att lotsa trafikanter bort från E4:an och att utöka avspärrningen visade sig inte blir helt lätt, innan alla trafikanter vänt om från E4:an och tillbaka till Haparanda.

Trafikanterna fick istället köra gamla E4:an genom Haparanda och Vuono eller ta vägen förbi Grankullen och bilbesiktningen.

Långvarig debatt

Debatten om den tunga trafiken går het i Haparanda som är den ort i länet som utsätts för flest transporter av farligt gods.

– Det är förskräckligt, hemskt att en olycka har inträffat, jag tänker mycket på olycksrisken när jag möter dessa transporter på E4:an och jag bara fasar, säger kommunalrådet Gunnel Simu (S) när hon via NSD nås av uppgiften om olyckan.

Blir det en LNG-terminal med naturgas i Röyttä i Finland utökas transporterna ytterligare med mellan 2 500 och 4 000 transporter per år och Gunnel Simu är orolig.

– Det är argument som jag framför vid diskussioner, det är oerhört viktigt att vi får över dessa transporter till järnvägen, de ska inte gå bland alla människor på vägarna. Det är en säkerhetsfråga.

Väl inövande

Haparanda kommuns säkerhetssamordnare Daniel Edström har larmat om de farliga godsen.

– Det här är risker som vi ser och transportfrågan är komplex. Det är viktigt att vi är väl inövade och kan hantera olyckor, säger Daniel Edström.

Gårdagens räddningsaktion får beröm.

– Man vet aldrig när en olycka inträffar, vi är redo att agera när så sker, säger Anders Sandin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om