Förut har endast större varor gått att köpa via möbeljätten Ikeas e-handel. Men från och med en tid tillbaka går nästan alla varor att köpa och få hemsända som postpaket. Alltså även de mindre sakerna – som servetterna och värmeljusen.
– Av våra totalt 9 500 produkter finns ungefär 7 500 nu till försäljning på nätet. Och vår ambition är att utveckla onlineförsäljningen ytterligare. Vi ser ju att våra kunders vanor förändras och vi vill att det ska vara enkelt att handlas hos oss, säger Daniela Rogosic, pressansvarig på Ikea.
Huruvida kunder i högre utsträckning köper sina Ikea-varor på nätet istället för att åka till varuhusen mäter inte IKEA. Däremot kan de se att besöken på hemsidan ökat med 30 procent under förra verksamhetsåret.
Ni har varit ganska sent ute med e-handel?
– Nej, det tycker jag inte. Vi startade vår e-handel redan 1999. Nu tar vi nästa steg, säger Rogosic.
Chefen för Ikeas varuhus i Haparanda, Helge Nilsson, märker inte av att e-handeln skulle ersätta handeln i varuhuset.
– Nej. I stället märker vi att försäljningen faktiskt ökar – både i varuhuset och på nätet. Jag tror att det skulle kunna hänga ihop med att människor i den region vi finns i ofta handlade på postorder innan internet fanns. Man vill handla både hemma vid köksbordet och besöka butiken för att se produkterna i verkligheten. Kunderna vill ha både och.