Ökad information ska vända näringlivsklimatet
Haparanda rasar 113 platser vad gäller näringslivsklimat.Nu har kommunledning och företagare träffats i ett självrannsakande möte.- Dialog är lösningen, säger Jan-Olov Nordström, Svenskt Näringsliv.
Dialogen mellan kommun och företagare är viktig för näringslivsandan. Det konstaterar Sven-Erik Bucht, kommunalråd i Haparanda.
Foto: linda danhall
- På några år klättrade Haparanda över 200 platser, varav 100 platser förbättrades före kontraktet skrevs med Ikea, säger
Jan-Olov Nordström, Svenskt Näringslivs regionchef.
Allvarlig försämring
Anledningen var Haparanda kommuns satsning på mötesplatser för företagare.
Men de senaste åren har näringslivsklimatet försämrats. År 2007 låg Haparanda på plats 85 i landet, plats 103 år 2008 och har nu 2009 rasat till plats 216.
- Haparanda har tappat mest i landet, 113 platser på ett år. Många har trott att Ikea är ett självspelande piano, säger Inger Harlevi, konsult.
Kommunalrådet Sven-Erik Bucht tog allvarligt på raset och sände ut en enkät.
Av drygt 200 enkäter inkom svar från 34 företag.
Under tisdagskvällen hölls ett möte där resultaten redovisades.
- Det utkristalliserade sig att företagarna vill ha mer kontakt med kommunen, mer information och mer dialog, säger Harlevi.
Företagardagar, frukostmöten och fler företagsbesök efterfrågas.
Såväl kommunledning som företagare var självkritiska.
- Vi måste bli mer aktiva och föra en nära dialog, säger Ritva Angeria, ordförande Företagarna.
Viktig upplevelse
Sven-Erik Bucht poängterar vikten av utveckling.
- Det går inte att luta sig tillbaka. Det här är ingen faktaundersökning, utan en känsla man har och det måste vi naturligtvis göra någonting åt.
Beslutet blev att Haparanda inom två år återigen ska finnas bland de 100 bästa kommunerna i landet.
- Jag har ofta använt Haparanda som framgångsexempel, de behöver bara komma tillbaka, säger Jan-Olov Nordström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!