Telefonbolag anmäls för bedrägeri

Fem flyktingar i Haparanda har lämnat in en polisanmälan om bedrägeri. Detta då telefonräkningar på över 5 000 kronor för telefonabonnemang som inte tillhör de fem dimper ned i brevlådan.

OTALIG BREVVÄXLING. Ali Hassan Mahamed och fyra andra har skickat sina identitetshandlingar för att telefonbolaget ska kunna kontrollera underskrifterna på abonnemang tecknade i Örebro. Nu har telefonbolaget polisanmälts.?Foto: Linda Danhall

OTALIG BREVVÄXLING. Ali Hassan Mahamed och fyra andra har skickat sina identitetshandlingar för att telefonbolaget ska kunna kontrollera underskrifterna på abonnemang tecknade i Örebro. Nu har telefonbolaget polisanmälts.?Foto: Linda Danhall

Foto: Linda Danhall

HAPARANDA2015-04-15 08:00

Högen med papper är stor på bordet framför Ali Hassan Mahamed, turerna i fallet om telefonabonnemanget har blivit många. Fakturor och kravbrev blandas med nya fakturor och nya kravbrev och skrivelser från Ali Hassan Mahamed som tillbakavisar kraven.

– Jag har inte tecknat något telefonabonnemang med dem, de här telefonnumret känner jag inte igen, säger Ali Hassan Mahamed.

Likadant ser det ut hos ytterligare fyra flyktingar i Haparanda och scenariot är detsamma. Fakturor på okända mobilsamtal från okända mobilnummer som teleoperatören Phonefamily påstår tillhör de fem flyktingarna anländer varvid de fem bestrider fakturorna.

– Fakturorna är till två nummer på samma räkning och på omkring 5 000 kronor varje gång, säger Ali Hassan Mahamed.

Phonefamilys tjänsteman uppger att telefonabonnemangen har tecknats i en butik i Örebro, en stad de fem berättar att de aldrig besökt.

De fem drabbade har gjort en polisanmälan om bedrägeri.

De har också tagit hjälp av en Haparandabo som ringt telefonbolaget, hon hjälpte dem att skicka kopior på identifikationshandlingar så att telefonbolaget kunde jämföra signaturerna och nu har hon kontaktat både inkassobolaget och Kronofogden.

– Telefonbolaget erkände att det blivit fel, så varför fortsätter fakturorna att komma, varför tar det här inte slut? Jag tänker hela tiden på det här, säger Ali Hassan Mahamed.

Konsumentvägledare Nina Havring har talat med de fem.

– Jag bad dem vända sig till polisen, då det är så omfattande, säger hon.

Anmälan är inlämnad och väntar på utredning, men under tiden fortsätter fakturorna för telefonabonnemangen att komma. Flera räkningar har gått till Inkasso och nu har också ett krav kommit från Kronofogdemyndigheten.

– Det måste gå att stoppa fakturorna, jag kan vara behjälplig det är möjligt att den felande länken är språkproblem. Om de kommer till mig så ska jag vara en hjälpande hand, vägleda och ta kontakt, säger Nina Havring.

Nina Havring säger att många kontaktar henne i liknande frågor, oftast handlar det om personer som via telefonförsäljning inte insett att de ingår avtal.

– Sedan sitter de fast, det är väldigt mycket sådant.

Men då brukar det vara enskilda personer, inte som nu fem personer.

– Den här omfattningen har jag inte tidigare stött på, säger Nina Havring.

Men de fem behövde inte gå till konsumentvägledaren, telefonbolaget Phonefamily agerade istället och lovar nu att reda upp situationen för de drabbade flyktingarna i Haparanda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om