Tipset: "Vänd er till näringsidkaren!"

”Vänd er till näringsidkaren!” Maria Lundh, konsumentvägledare Luleå kommun, ger det tipset till den som känner sig lurad i en affär.

Maria Lundh tipsar om att du alltid ska vända dig till företaget om du är missnöjd med en affär.

Maria Lundh tipsar om att du alltid ska vända dig till företaget om du är missnöjd med en affär.

Foto: Ulrika Vallgårda

HAPARANDA2018-06-30 12:43

Norrbottens Media har berättat om fastighetsägarna Karl-Erik Hedlund och Anders Pirilä i Haparanda, som båda låtit måla sina tak och betalat 23 000 kronor respektive 25 000 kronor för detta för två år sedan.

För ett år sedan började båda taken flagna och redan då kontaktade de målaren som uppgett att han ska åtgärda taken, men så har inte skett.

Maria Lundh säger att generellt gäller att den som känner sig lurad i en affär ska kontakta näringsidkaren, alltså företaget, och klaga.

Företaget ska då komma och bedöma skadan, och om den bedöms vara en reklamation så ska den åtgärdas utan kostnad för konsumenten.

– Det går alltså inte att vända sig till något annat företag och sedan vänta sig att få ersättning för den kostnaden, säger Maria Lundh.

Vad gör jag om näringsidkaren inte svarar i telefon?

– Det går att prova skicka mail, men rekommenderat brev är bäst för då vet du att företaget får informationen, säger Maria Lundh som tillägger att Allmänna reklamationsnämnden (ARN) också är en väg att gå men att nämndens beslut är en rekommendation och inte tvingande för företaget.

Om företaget finns kvar (registrerat) är det aktivt och då går det att ställa krav.

Det gäller även om företaget exempelvis förlorat F-skatten men lever kvar.

– Om företaget inte finns kvar är det svårt att göra någonting alls, säger Maria Lundh.

För den som inte redan är drabbad – tips?

– Ta referenser på företaget, kontrollera att det har F-skatt, det finns bra gratistjänster på nätet, och skriv ett avtal. Jag tycker att det är god idé att kolla upp att företaget går bra, om det är en större affär med garanti i flera år, för att försöka bedöma om det kommer att finnas kvar längre tid, säger Maria Lundh.

lotta.nilsson@norrbottensmedia.se 0923-695 72

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om