På väg 99 i höjd med Kukkola finns två busshållplatser där bussarna inte kan köra av vägen för att släppa av och på passagerare. Det gör på- och avstigningen tämligen oskyddad och ställer krav på att medtrafikanterna visar extra hänsyn .
Men det sker långt ifrån alltid.
- Det är aldrig trevligt att stanna på vägen, säger Thomas Wälimaa, busschaufför.
En olycka har inträffat. Inte vid Kukkola, men vid en likadan hållplats.
- En bil körde in i bakändan på bussen jag körde.
Omkörning förbjuden
Problemet är att det inte finns outsinligt med pengar och att barnstrukturen förändras. Där det byggs en ordentlig busshållplats kan det hända att det tio år senare inte finns en enda som använder hållplatsen.
För att göra medtrafikanter extra uppmärksamma har blinkande ljus satts upp vid hållplatserna i Kukkola. En del bilister bromsar in, andra inte.
Visa mer hänsyn
- Lite smårädd är man inte minst när det är halt och dårarna kommer körande bakifrån. Det som krävs är sunt förnuft och att lätta på gasen. Även om all trafik från båda håll skulle stoppas vid av- och påstigningar skulle det inte ta mycket längre tid för andra trafikanter. En resa som tar sju minuter skulle ta 7.50, är det hela världen? I USA är det förbjudet att köra förbi en buss som står med blinkande ljus, säger Thomas Wälimaa.
Carl-Gunnar Andersson önskar att fler bilister tar hänsyn.
- Det känns inte bra när vi släpper av folk när det går fort i trafiken runt om. Som tur var har vi fått bort de flesta hållplatser där vi måste stå på vägen, men några är tyvärr kvar, säger Andersson.
För skolbarnen
Rune Enberg är tacksam över de bilister som saktar ner.
-När vi blinkar bör folk sakta ner, men det är inte alla som uppfattar situationen, säger Enberg.
Det största obehaget gäller skoltransporter. Skolbarn kommer inte alltid ihåg att se sig för när de ska gå över vägen.
- I Sundsvallstrakten pågår ett försök med skyltar bakom bussen som blinkar 30, när resenärer släpps av. Det är en bra indikation till medtrafikanterna, säger Kurt Österberg.
Trafikplanerare Lars Hedalm säger att ämnet är på agendan och Trafikverkets Johanna Jakobsson är medveten om att busshållplatserna där bussen inte kan köra av vägen upplevs som osäkra.
- Vi har försökt att tydliggöra busshållplatserna med bussignaler som vi hoppas att tas hänsyn till, säger Johanna Jakobsson.