Förbättringsarbete och utvecklingsarbete är några av Monica Invalls starka drivkrafter och en stor anledning till att hon tackade ja till sin nya tjänst. Nu har Skolinspektionen meddelat resultatet av sin granskning och nu ska åtgärder vidtas.
– Först och främst har rapporten kommit alldels nyligt och vi har nu tänkt att vi tillsammans med rektorerna ska se över besluten och sätta upp en handlingsplan, säger Monica Invall.
Medvetenhet
Att det finns problem har hon varit medveten om och hon välkomnar Skolinspektionens granskning.
– Det är en bra granskning som tydligt pekar på vad vi behöver bli bättre på. Till veckan kommer Skolinspektionen hit för att intervjua oss förvaltningschefer.
Monica Invall säger att det i dagsläget är viktigt att stärka den pedagogiska ledningen och att skolpersonalen är med i arbetet.
– Vi har redan inlett satsningar. Att vara lärare är ett stundtals väldigt ensamt arbete och vi vill förstärka det kollegiala samspelet. I mattelyftet som vi nu genomför är det kollegiala samspelet i fokus.
Flera lärare har för Skolinspektionen berättat att de känner sig ensamma bland annat i betygsättning.
– Alla elever ska kunna nå sin måluppfyllelse.
Är det en tuff och inspirerande utmaning?
– Utvecklingsarbete är roligt, vi ska arbeta med förhållningssätt och kultur. Vi har jätteduktiga elever och lärare, de måste få feedback, säger Monica Invall.