Ikea i Sverige upplever en stark tillväxt. Försäljningen har ökat från 14,9 miljarder till 16,3 miljarder kronor, webbsidan har fått åtta miljoner nya besök och i varuhusen har antalet besökare ökat med två procent jämfört med förra året. Totalt hade de svenska Ikeabutikerna 38,1 miljoner besök under förra året.
Varuhuset i Haparanda ligger med drygt en miljon besök kvar på samma nivå som de senaste åren – trots att Ikea under verksamhetsåret har etablerat sig i Umeå.
– Vi vet att många kunder som hade långt till oss har närmare till Umeå, men vi har ändå en konstant besökssiffra vilket är jätteroligt, säger varuhuschefen Helge Nilsson.
Är du inte förvånad?
– Nej, jag är inte förvånad. Jag är glad över att vi har de siffrorna. Och framför allt stolt över mina medarbetare.
Helge Nilsson lyfter fram två faktorer som ligger bakom resultatet. Dels att alla butiker är lokalt anpassade för att passa kunderna i närområdet. Det ska göra att kunderna lockas att åka till ett specifikt Ikeavaruhus och inte bara till Ikea.
Dels att personalstyrkan i Haparanda har utökats – och att företaget har satsat på att utveckla medarbetarnas kompetens.
– De har en högre kompetens på det vi jobbar med här. Ett rum handlar väldigt mycket om inredarens kompetens, men det handlar också väldigt mycket om att säljaren på avdelningen känner sitt sortiment och kan förklara hur det fungerar.
Vad är nästa steg i utvecklingen?
– Vi kommer fortsätta med precis den satsningen, att medarbetarna ska vara motiverade och ha en bra arbetsmiljö. Och att vi ska kunna möta alla kunder så att de kommer tillbaka.
– Det är en miljon tillfällen varje år där vi kan göra ett bra jobb och hoppas att kunden kommer tillbaka till oss.
Det är inte bara Ikea som går bra i Haparanda. Kommunen som helhet har en växande besöksnäring. I fjol ökade omsättningen med 89 miljoner kronor till 1,2 miljarder kronor.
– Vi tillhör en av de tre kommuner i Sverige som har högst handelsindex och vi står för hela tolv procent av detaljhandelns omsättning i Norrbotten, säger kommunens tillväxtchef Peter Juntti i ett pressmeddelande.
Nu är målet att få fler att övernatta i staden.
– Haparanda har många dagbesökare. Vår utmaning ligger i att få våra besökare att stanna längre. Den stadsnära campingen är en del i det arbetet. Det är också positivt att se de satsningar som görs i Torneå.
Det har Ikea också nytta av.
– Vi hoppas att det ger fler skäl att komma tillbaka hit till vårt varuhus, säger Helge Nilsson.