"Vissa lärare säger att de inte ska bry sig"

Skolinspektionen riktar skarp kritik mot Marielundsskolan i Haparanda.De konstaterar att det finns lärare som saknar tydlig strategi och som struntar i att ingripa vid händelser barn emellan.Elever vittnar om icke stimulerande undervisning och att de känner sig otrygga.

Foto: Linda Danhall

Haparanda2013-10-24 08:49

HAPARANDA

Marielundsskolan får skarp kritik av Skolinspektionen och kritiken riktas främst mot de lägre årskullarna, förskoleklass och upp till årskurs fem "tillsynen på Marielundsskolan visar på en tudelad verksamhet", skriver Skolinspektionen. I årskurs sex till nio arbetar personalen målmedvetet och lösningsinriktat, är positiva till utvecklingsarbete och möter elevernas behov "välfungerande verksamhet" skriver Skolinspektionen. Bilden av förskoleklassen till årskurs fem beskrivs som "mer problematisk" och det konstateras långvariga brister i arbetsmiljön vilket ger konsekvenser för både elever och personal.

Förbättringsarbete har inletts men Skolinspektionen gör bedömningen att ytterligare åtgärder krävs för att säkra elevernas studiemiljö och trygghet.

Svår uppgift

Skolinspektionen reagerar mot att personal i de lägre årskullarna tycker att det är svårt att utmana och stimulera eleverna och att de även tycker att individanpassning är svårt och "lätt att glömma". Skolinspektionen konstaterar också att det finns lärare som saknar en tydlig strategi och elever vittnar om att en del lärare inte ingriper vid otrevliga händelser "vissa lärare säger att de inte ska bry sig" och elevhälsan tillstyrker att elever känner sig otrygga. Skolinspektionen berömmer arbetet i de högre årskullarna för sitt arbete med trygghet och studiero.

Även betygen återspeglar skillnader, i de lägre årskullarna är betygen sämre än i de högre där årskurs nio höjt betygen varje år den senaste treårsperioden. Dock påtalas att skillnaden mellan nationella provbetyg och slutbetyg är stor, speciellt i matematik där 79,2 procent av eleverna fick högre betyg än vad de presterat på nationella prov.

Efterlyser individanpassning

Även Gränsskolan har granskats och det konstateras att "alla elever vid Gränsskolan klarar inte målen för utbildningen" samt att skolan brister i arbetet med särskilt stöd, inte minst med de nyanlända eleverna från andra länder. Det genomsnittliga avgångsbetyget i årskurs nio är 199,3 att jämföra med rikets 212,8. 70,7 procent klarar alla mål i alla ämnen, att jämföra med riket 77 procent.

Skolinspektionen kräver att skolorna uppvisar vilka åtgärder de vidtagit senast i början av nästa år.

Några av Skolinspektionens krav:

Marielundsskolan: Lärarna måste anpassa undervisningen utifrån eleverna.

Se till att eleverna når kunskapsmålen.

Skapa struktur för samverkan.

Elever i årskurs 1 till 5 måste få inflytande över arbetssätt, former och innehåll.

Eleverna i årskurs 1 till 5 måste få trygghet och studiero.

Konkreta åtgärder måste vidtas för att förebygga och förhindra kränkande behandling och en kartläggning måste ske.

Området särskilt stöd måste utvecklas.

Lärare måste få stöd i betygssättning, skriftliga omdömen måste utvecklas.

Gränsskolan:

Området särskilt stöd måste utvecklas.

Rektor ska kontaktas när elever befaras att inte nå kunskapsmålen.

Skyndsamma utredningar.

KÄLLA: Skolinspektionen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om