Flera tusen fler transporter

Trafiken med farligt gods vid gränsen beräknas öka med mellan 2 600 till 4 200 tunga fordon varje år.
Detta som en konsekvens av LNG-terminalen som planeras vid Röyttä.
– Visst innebär det att riskerna ökar, säger Anders Lindahl, räddningschef i Haparanda.

Teija Pekkala hoppas att LNG-centralen och de ökade transporterna ska leda till fler jobb i regionen.

Teija Pekkala hoppas att LNG-centralen och de ökade transporterna ska leda till fler jobb i regionen.

Foto: Linda Danhall

HAPARANDA/RÖYTTÄ2013-08-25 10:00

Haparanda är den ort i länet där flest transporter med farligt god passerar, som NSD tidigare har berättat. Nu står det klart att den planerade LNG-terminalen i Röyttä ökar belastningen ytterligare.

– Varje mer bil på väg ökar risken. Det händer att transporter går av vägen, men vi är inte så oroliga, händer någonting gör vi vårt bästa, säger Anders Sandin, biträdande räddningschef.

Vid större olyckor med farligt gods bistås räddningstjänsten med en specialstyrka från Luleå.

– Vi har redan dagliga transporter av gas. I Torneå finns en internationell firma som framställer olika gaser och det finns också en underjordisk gasterminal.

"En extern gnista"

I miljökonsekvensbeskrivning (MKB) för LNG-terminalen konstateras att LNG lätt förångas utomhus och att "gasmoln som uppstår kan orsaka brand- eller explosionsfara" men att ämnet ändå är svårantändligt och Outokumpu gör bedömningen att "vid en olycka med en LNG-tankbil är det möjligt att LNG kommer ut i närmiljön när tanken rivs sönder. Om inte LNG antänds vid förångningen av en extern gnista är riskerna för miljön och människor små".

Två scenarior har beräknats, det första att 50 procent och det andra att 60 procent av naturgasen ska skeppas vidare från Röyttä, antingen med lastbilar eller via järnväg.

Tankbilarna som skulle frakta LNG landvägen beräknas i första scenariot till 2 635 tankbilar per år, om maxitrailers används minskar antalet fordon till drygt 1 800. I det andra scenariot innebär ökningen 4 290 lastbilar per år.

"Inga trafikolägenheter"

Outokumpu gör i MKB:n analysen att "den knappa ökningen av trafikvolymerna orsakar inga trafikolägenheter".

Det tror inte heller Haparandabon Olavi Alakourila.

– Jag bor en kilometer bort så det kommer inte att störa, säger han.

Teija Pekkala välkomnar satsningar som leder till jobb.

– Men så klart är transporter som sker på järnvägen bättre än på väg, säger Teija Pekkala.

Det tycker också räddningschef Anders Lindahl.

– Självklart är det det bästa om transporterna på land sker via järnväg.

Följer utvecklingen

Räddningstjänsten kommer att följa projektet.

– Vi kommer att göra studiebesök, se deras säkerhet och vi övar ständigt inför nya händelser, säger Anders Lindahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om