Tre år till första fartyget

Går allt planenligt anländer det första LNG-fartyget sommaren år 2016.LNG-terminalen beräknas ge ett lyft till industrisektorn i norra Sverige och Finland.Kostnaden för projektet beräknas till omkring 1,3 miljarder kronor.

Ett sådant här LNG-fartyg planeras för transporterna av naturgas till Röyttä.

Ett sådant här LNG-fartyg planeras för transporterna av naturgas till Röyttä.

Foto: Miljökonsekvensbeskrivningen

HAPARANDA/RÖYTTÄ2013-08-22 09:07

Projektet Tornio ManGa LNG som Outokumpu är projektledare för, ett projekt där även LKAB ingår och som NSD tidigare berättat om, pågår för fullt och i höst ska ett investeringsbeslut fattas.

"Sjöfarten i hela Bottenviksregionen får bättre möjligheter att svara mot de utmaningar som de nya gränserna för svavelutsläpp som träder i kraft 2015 kommer att medföra", meddelar Tornio ManGa LNG.

Utsläppen minskar och ökar

Outokumpu konstaterar i MKB:n att svavelutsläppen för sjötransporter kommer att minska med hjälp av naturgasanvändningen och för stålverkets del beräknas nyttjandet innebära minskade utsläpp av koldioxid och kväveoxid, vars utsläppsnivåer har kritiserats av svenska myndigheter. Outokumpu ämnar byta ut propan mot naturgas och naturgasen beräknas ge 10 till 30 procent mindre utsläpp av koldioxid. Men totalt för området kring Röyttä kommer koldioxidutsläppen att öka, som mest med 26 000 ton per år till följd av satsningen.

Utläpp av metan

Samtidigt uppkommer ett nytt utsläppsämne, metan som Outokumpu i MKB:n konstaterar att är en "betydande växthusgas och utsläpp av gasen till luft bör undvikas". MKB:n räknar med utsläpp av 30 ton metan per år till atmosfären och förbränning av drygt 10 ton i en fackla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om