BesöksnĂ€ringen gĂ„r kraftigt framĂ„t i landet â och allra bĂ€st gĂ„r Norrbotten.
LÀnet hade drygt 3,5 miljoner gÀstnÀtter under 2015 (2016 Ärs siffror inte officiella), en 50-procentig ökning jÀmfört tidigare och helt i linje med det övergripande mÄlet att fördubbla turistomsÀttningen frÄn 4,1 miljarder kronor Är 2010 till 8,2 miljarder kronor Är 2020.
Passande nog besökte nÀringsminister Mikael Damberg Tree Hotel i Harads under onsdagen, pÄ vÀg vidare mot Jokkmokks marknad.
Och han var mÀkta imponerad.
â Fantastisk framgĂ„ngssaga. Tree Hotel har haft stor betydelse för Sverige som turistnation. Det finns inte mĂ„nga liknande destinationer. Turisterna Ă„ker inte via Stockholm för att upptĂ€cka detta â de kommer direkt hit i stĂ€llet, sĂ€ger nĂ€ringsministern som fick en rundvandring i
Kan besöksnĂ€ringen skapa lika mĂ„nga arbetstillfĂ€llen som de traditionella basnĂ€ringarna har gjort i lĂ€net?â Turismen Ă€r redan en ny basnĂ€ring, 160 000 mĂ€nniskor jobbar i branschen i dag. Om Norrbotten lyckas med sina mĂ„lsĂ€ttningar skapas det minst 3 000 nya arbetstillfĂ€llen innan Ă„r 2020.
Mikael Damberg berÀttar att regeringen har satsat 110 miljoner kronor extra pÄ att marknadsföra Sverige utomlands framöver, bland annat genom Visit Sweden.
â De utlĂ€ndska turisterna driver besöksnĂ€ringen framĂ„t, inte minst de kinesiska.
Regeringen gör Àven annat för att underlÀtta besöksnÀringens utveckling.
â Vi jobbar med ett kunskapslyft, sĂ„ att viktig kompetens inom turismen kan sĂ€kras. Exempelvis âsnabbspĂ„râ för kockar.
Samtidigt Àr Mikael Damberg medveten om att mÄnga turistföretagare har upplevt svÄrigheter med finansieringen, Ànda sedan finanskrisen 2008.
Men han ser ocksÄ att den negativa trenden har brutits.
â Almi och Norrlandsfonden Ă€r viktiga aktörer, har ökat utlĂ„ningen enormt de senaste Ă„ren. I Almis fall med över 40 procent under 2015.
Mikael Damberg utlovar ocksĂ„ en âbankdialogâ frĂ„n regeringens sida framöver.
â Staten Ă€r beredd att jobba tillsammans med affĂ€rsbankerna, sĂ„ att företaget klarar finansieringen bĂ€ttre.
Norra Finland och "tomteindustrin" i Rovaniemi lyfts ofta fram som tillvÀxtframgÄngar vad gÀller besöksnÀringen, som kontrast till Sverige dÀr utvecklingen har gÄtt mer lÄngsamt.
Men Mikael Damberg menar att den svenska turismen Àr mer hÄllbar Àn den finska.
â Om det blir för mycket plastigt och âDisneylandâ, som i Finland, sĂ„ kanske det inte hĂ„ller över tid. Jag tror att autenticitet Ă€r viktigare i lĂ€ngden.
Hur kan en framtida gruvbrytning i exempelvis Kallak inverka pĂ„ turismen?â Jag vill inte föregĂ„ prövningarna som sker i det Ă€rendet Ă€nnu men generellt pĂ„verkar inte gruvbrytningen möjligheterna för naturturism i Sverige. Det finns fortfarande enormt stora och skyddade omrĂ„den i Sverige, dĂ€r vi har en orörd natur.
Den stora farhÄgan bland mÄnga av lÀnets turistföretagare Àr annars regeringens planer pÄ kilometer- och flygskatt.
â Det pĂ„gĂ„r en utredning som nu Ă€r ute pĂ„ remiss. Men visst, regeringen vill införa en flygskatt. Om inte den internationella flygbranschen börjar bĂ€ra mer av sina miljökostnader, dĂ„ klarar vi inte klimatet. Den hĂ€r sĂ€songen var det 20 grader varmare Ă€n normalt pĂ„ Arktis, sĂ€ger Mikael Damberg.
SkogsnĂ€ringen, vattenkraften och gruvindustrin Ă€r fortsatt viktiga i Norrbotten. Vilka intressekonflikter ser du mellan de nĂ€ringarna och naturturismen?â De ska inte stĂ€llas mot varandra, alla bevövs. Men vi mĂ„ste ha en hĂ„llbar utveckling av industrin. Samtidigt kan man se att mĂ„nga gruvor Ă€r turistmĂ„l i sig inom besöksnĂ€ringen, sĂ€ger Mikael Damberg och tar LKAB i Kiruna som ett exempel.