Maria von Schantz (M) tycker att det är en jättebra satsning för framtida lokaltrafikutveckling.
– Det är precis det här ungdomarna efterfrågar med internet på bussen och så. Förhoppningsvis blir det fler resenärer.
Moderaterna stod ändå fast vid det som de drev under valrörelsen, att ungdomskortet ska kosta 150 kronor.
Tony Karlsson (V) tyckte också att mycket är bra i förslaget.
– Det sämsta är prishöjningen av kortet, sa han och yrkade att kommunen bibehåller priset 100 kronor.
Han förstår att man måste hitta källor för att finansiera flera bussar och utökad trafik, men påpekade att det kan finnas människor som inte kan betala 350 kronor per år och barn, som en ensamstående förälder med tre tonårsbarn och låg lön.
John Öberg (C) pekade på förbättringarna.
– Bland annat kommer bussarna gå senare på fredag- och lördagskvällar. Vi kommer få wifi och möjlighet att ladda våra telefoner. Vi kommer också få realtidsinformation, som gör att man kan se var bussen är när man ska ta den. Det kommer också gå fler bussar de tider då många av oss åker till jobb och skola.
Han poängterade att förbättringarna gör bussresandet attraktivt.
– Det måste vi göra för vårt klimat. Det kommer kosta mer men det kommer bli mycket bättre för resenärerna och miljön.
Anders Pettersson (BA) förklarade att de först tyckte att det var en dramatisk höjning. Men när de i partiet diskuterade lite närmare vad ungdomskortet innehåller, utveckling av trafiken och att man även kan åka med kortet på länstrafikens bussar, så gick de med på den även om de hade hoppats på en stegvis höjning.
Kenneth Backgård (SJVP) konstaterar att det inte är lätt att driva kollektivtrafik, utan att det är förenat med stora kostnader. Han anser inte att det är en dramatisk höjning för den service och de förbättringar som erbjuds.
– 350 kronor är inget oskäligt pris. Det gläder mig att många är överens.
– Det är oerhört billigt och dessutom inför vi möjligheten att köpa halvårskort, höll Lena Goldkuhl (S) med om.
Hon påpekade att höjningen dock inte täcker kostnaderna för förbättringarna de gör.
– Vi satsar mer pengar.
Vänsterpartiet reserverade sig mot majoritetens prishöjning.
När förslaget att även införa ett pensionärskort under lågtrafik från och med 1 juli i år debatterades förslog några partier lägre avgift än 500 kronor per år.
Sverigedemokraterna och Moderaterna lade sig på samma nivå som ungdomskortet, 350 kronor, tillsammans med Vänsterpartiet, som dock föreslog att det ska gälla alla turer. Partierna reserverade sig mot majoritetsbeslutet.