"Vill ha rondell – för att slippa fortkörare"

Väg 97 går rakt igenom samhället Harads. Hastighetsgränsen är 50 kilometer men fartsyndarna kör betydligt fortare. "Värst är det på morgonen, sena kvällar och veckoslut", säger Lennart Lindgren, ordförande i PRO i Harads.

Här är fartkameran i dag placerad i Harads. Kameror finns på  in- och utfarten till Harads från Jokkmokkshållet.

Här är fartkameran i dag placerad i Harads. Kameror finns på in- och utfarten till Harads från Jokkmokkshållet.

Foto: Lena Leffler

HARADS2018-10-19 19:35

Han och frun flyttade upp till Harads för 1,5 år från Mariefred och bor efter Edeforsvägen.

– Jag bor snett emot Coop. Visst finns det några som håller hastigheten men kanske fler som inte gör det.Det är ingen skillnad på nyttotrafiken och privatbilister och mest yngre förare som felar.

Efter första brevet till Trafikverket fick Gunnar dit byn första fartkamera. Den står vid Svantes Vilt eller infarten till samhället från Jokkmokkshållet. Farten sänktes där från 70 kilometer till 50 kilometer förbi byns begravningsplats.

– Ingen förstår placeringen. Kameran står där det finns ett fåtal hushåll, uppskattningsvis tio. Inte heller finns där någon trafikfarlig korsning. De fordon som kommer från Bodenhållet har fritt fram att gasa på i två kilometer genom hela byn till kyrkogården, säger pensionären.

Enligt honom verkar inte 50-skyltar ha någon effekt för hastigheterna i byn är fortfarande skrämmande höga.

– Om inget görs kommer snart en allvarlig olycka inträffa. Idag kör man på en katt i veckan. Snart är det ett barn eller en åldring.

– Jag tycker att Trafikverket har ett moraliskt ansvar att göra något mer eftersom det är deras väg. För som sagt hittills har inget gjorts som minskar hastigheterna genom själva byn där merparten av folk bor och befinner sig.

Lennart Lindgren köper inte Trafikverkets förklaring att fartkameran måste stå där " det finns möjlighet att dra fram el och ge service".

– El måste väl finns på andra platser med. Även mitt i byn. Risken för en singelolycka sägs vara större där den står nu för att det inte bor så många där.Det förstår jag inte heller.

Kamerans läge i utkanten av centrum ska ge lika bra effekt som om den skulle stå i centrum.

– Det är en omöjlighet. Kameran täcker ju bara ett kort avstånd. Jag får intrycket av svaret att det är viktigare med trafikflödet än med trafiksäkerheten, säger Gunnar Lindgren.

Han pekar på ett av Harads tre "rödlistade" övergångsställen enligt NTF(Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande).

– Det betyder att de ligger i gatuplanet. NTF vill ha upphöjda övergångsställen. Då blir det ett farthinder samtidigt. Det vore en bra lösning för Harads, säger Lennart Lindgren.

Farthinder men även en rondell är mer realistiskt för att stoppa fortkörarna.

– Det hade varit perfekt. I Jokkmokk har man gjort en massa rondeller. Varför kan vi då inte få en i Harads?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om