Eldkorgar och marschaller leder besökarna rätt in i centrum av marknaden, där ett 20-tal knallar har slagit upp sina bord. Lokal mat, såsom renkött, saft av bär och ost från gården i Vuollerim och en stor variation av hembakat samsas med lokalt hantverk och julpynt. Det är en mysig stämning bland besökarna som står och småpratar, gärna i ett lagom kyligt Jokkmokk. Och goda samtal är också ett av målen som arrangörerna av marknaden har:

– Vi ville skapa en gammaldags marknad som erbjuder personliga möten, matupplevelser,  men också konst, utställningar, musik och underhållning i en trivsam och stämningsfull miljö, säger Elise Tullnär Nilsson, en av eldsjälarna bakom marknaden.

Artikelbild

| Silva Herrmann

Annika Åkerlund bekräftar:

– Vi vill att det ska vara mer än en marknad, det ska vara en kulturfest.

En blick i programmet med boksläpp, dansföreställning, konsert, bio och julpyssel visar hur ambitionen har blivit verklighet i årets upplaga av marknaden.

Elise berättar, att det är många personer och organisationer som står bakom evenemanget. Idén om en julmarknad går tillbaka till år 2005 och den har funnits i olika former genom åren. För tre år sen kom det en förfrågan från Destination Jokkmokk om att utöka evenemanget från en till två dagar. Anledningen var att fler utländska besökare numera kommer till Jokkmokk innan jul och att julmarknaden har blivit en uppskattad del av reseupplevelsen.