"I framtiden kommer ingen att tala om hybris, bara om Hybrit"

Masugn ska bli ljusbÄgsugn och kol ska ersÀttas av vÀtgas i framtidens stÄlindustri. Det ska minska det svenska koldioxidutslÀppet med tio procent och det finska med sju. Nu ges grönt ljus för en pilotanlÀggning i LuleÄ.

Foto: Elisabeth Hedman

Norrbotten2018-02-01 17:26

Via projektet Hybrit utvecklar tre industrijÀttar en idé som förÀndrar hela stÄlindustrin. SSAB har tagit beslut om att omvandla masugnen i Oxelösund till en ljusbÄgsugn och de tre bolagen siktar Àven pÄ att anlÀgga en pilotanlÀggning som ska genomföra en process dÀr vÀtgas anvÀnds istÀllet för kol vid framstÀllningen av jÀrn och stÄl. UtslÀpp av koldioxid ska bytas ut mot en process dÀr slutprodukten blir vatten. NÀr de tre jÀttarna gick samman i projektet för tvÄ Är sedan var man rÀtt sÀkra pÄ att man trodde pÄ lösningen men ville genomföra en förstudie för att bland annat se om man kunde fÄ ekonomi i processen. Idag Àr man Ànnu mer övertygande och dÀrför har man gett grönt ljus att anlÀgga en pilotanlÀggning i LuleÄ dÀr första spadtaget ska tas i Är och anlÀggningen ska pÄbörja sina tester 2019.

Under onsdagen berÀttade Jan Moström, vd LKAB, Magnus Hall, vd Vattenfall och Martin Pei, projektchef pÄ SSAB om det nya steget.

– BĂ„de jag och Vattenfall tycker att det Ă€r superspĂ€nnande. Att ge grönt ljus för den hĂ€r anlĂ€ggningen visar att vi verkligen tror pĂ„ det hĂ€r.

En av utmaningarna Ă€r att det kommer att krĂ€vas enorma mĂ€ngder el för att producera den mĂ€ngd vĂ€tgas som behövs – motsvarande tio procent av den totala elförbrukningen i Sverige.

– Det Ă€r vĂ„r roll, att producera nog mycket fossilfri el, sĂ€ger Magnus Hall.

Hur löser ni det?

– Korsiktigt har vi ett elöverskott som tĂ€cker in de 15-20 terawattimmar som behovet berĂ€knas vara. Men lĂ„ngsiktigt handlar det om att investera i fossilfri el, till exempel vindkraft.

PilotanlÀggningen hamnar alltsÄ i LuleÄ och innebÀr en hel del investeringar.

Jan Moström, innebÀr den hÀr pilotanlÀggningen mer jobb i MalmfÀlten?

– Tillsammans med SSAB och Vattenfall skapar vi nu en processteknik som ska göra oss konkurrenskraftiga över lĂ„ng tid. Det Ă€r för tidigt att sĂ€ga att detta ska ge arbetstillfĂ€llen utan det handlar om ett utvecklingsarbete. Vi har gjort en förstudie som visar att det Ă€r tekniskt och ekonomiskt möjligt. Nu ska vi bygga en pilotanlĂ€ggning som landar i LuleĂ„ och dĂ€r blir det en hel del investeringar. NĂ€r den varit i drift ett antal Ă„r dĂ„ tar vi nĂ€sta steg.

NĂ€sta steg Ă€r att anlĂ€gga en demonstrationsanlĂ€ggning och skala upp produktionen. Om Hybrit blir lyckat Ă€r prognosen att minska Sveriges totala utslĂ€pp av koldioxid med 10 procent och Finlands med 7 procent – minst.

– Bara SSAB:s direkta utslĂ€pp i Sverige frĂ„n masugnsbaserade processer motsvarar tio procent av Sveriges koldioxid. NĂ€r vi konverterar masugnarna till den nya tekniken försvinner de hĂ€r direkta utslĂ€ppen, sĂ€ger Martin Pei.

Jan Moström:– SSAB:s siffror Ă€r den direkta pĂ„verkan i masugnen, men Ă€ven allt kol som i dag plockas upp frĂ„n Australien till masugnar och till vĂ„ra pelletsverk kommer ocksĂ„ att försvinna i och med den nya processen.

Allt detta sker som ett led i respektive bolags plan att vara fossilfria senast 2045. VÀgen dit Àr lÄng men LKAB, SSAB och Vattenfall tror pÄ Hybrit-projektet.

Har ni tÀnkt pÄ att Hybrit ligger vÀldigt nÀra ordet hybris?

– Ja, vi Ă€r medvetna om det. Men i framtiden kommer ingen att tala om hybris utan om Hybrit, sĂ€ger Magnus Hall.

Detta hÀnder nu

Enkelt förklarat ska vÀtgas ersÀtta kol i stÄltillverkningen.

Planering och projektering av pilotanlÀggningen berÀknas kosta 20 miljoner kronor, en kostnad som delas mellan SSAB, Vattenfall och LKAB samt Energimyndigheten som stÄr för tio miljoner av kostnaden.

AnlÀggningen förlÀggs i LuleÄ. MÄlsÀttningen Àr att börja arbetet under Äret och köra igÄng tidigast 2019. Efter det pÄgÄr pilotfasen fram till 2024 och övergÄr dÄ i en demonstrationsfast mellan 2025-2035. I samband med dagens besked har SSAB ocksÄ beslutat att konvertera sin masugn i Oxelösund till en ljusbÄgsugn. Mellan 2030-2040 kommer SSAB att konvertera sina masugnar i LuleÄ och i finska Brahe till ljusbÄgsugnar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om