Migrationsverket mÄste skÀrpa id-kontroll

Det finns allvarliga brister i hur Migrationsverket och ambassader arbetar med att klarlÀgga identiteten pÄ anhöriginvandrare. Den ena handen vet inte vad den andra gör. Personer kan fÄ uppehÄllstillstÄnd pÄ felaktig grund, hÀvdar Riksrevisionen i en granskning.

Riksrevisionen. Arkivbild.

Riksrevisionen. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Brott & Straff2021-04-20 14:20

– Vi Ă€r medvetna om att det finns vissa brister och att vi kan bli bĂ€ttre pĂ„ att jobba med det hĂ€r, sĂ€ger HĂ„kan Jonsson, processledare pĂ„ Migrationsverket.

– Det arbete som sker Ă€r inte enhetligt, vi har inte tydliga rutiner och inte enhetlig utrustning, sĂ€ger Jonsson.

Riksrevisionen har gÄtt igenom hur Migrationsverket, ambassader och generalkonsulat handlÀgger Àrenden med personer som ansöker om att fÄ flytta till Sverige som anhöriga till redan invandrade. Det Àr inte enskilda Àrenden som har granskats utan vilka förutsÀttningar som har funnits för att göra ett bra och rÀttssÀkert arbete.

Inte nöjd

Riksrevisionen Àr inte nöjd med den rÀttsliga kvaliteten.

"SÀrskilt allvarliga Àr bristerna nÀr det gÀller Migrationsverkets och utlandsmyndigheternas arbete med att klarlÀgga identiteten pÄ den som söker uppehÄllstillstÄnd. Med nuvarande rutiner, resurser och ansvarsfördelning Àr det ingen aktör som fullt ut kontrollerar Àktheten i den sökandes handlingar." skriver Riksrevisionen.

Anders Berg, projektledare för granskningen, sÀger att det aldrig gÄr att vara hundraprocentigt sÀker i alla bedömningar.

– Men man borde höja lĂ€gstanivĂ„n. Vi lyfter Norge och Tyskland i rapporten som har utsĂ€nda id-experter som kan utbilda personal, stötta dem och visa hur utrustning kan anvĂ€ndas, sĂ€ger Berg.

Information brister

GÄngen i ett Àrenden Àr att personal pÄ ambassader och konsultat tar emot ansökningar och dokument pÄ plats, scannar och skickar dem till Migrationsverket. Intervjuer ska ocksÄ göras.

– Uppdraget Ă€r att kontrollera om handlingar Ă€r manipulerade och om de ser ut som handlingar brukar göra . Sedan Ă€r det vĂ„ra handlĂ€ggare (i Sverige) som ska ta stĂ€llning till om identiteten Ă€r styrkt och det kanske Ă€r dĂ€r det brister lite grann, i information om vad utlandsmyndigheten har gjort, sĂ€ger HĂ„kan Jonsson.

Förra Äret var anhöriginvandrare den nÀst största gruppen rÀknat i uppehÄllstillstÄnd. Ett beslut som tas pÄ fel grunder kan dels leda till att en person som har rÀtt att fÄ komma till Sverige inte fÄr det, dels att personer som inte har det fÄr invandra. Det finns risk för skenÀktenskap, mÀnniskohandel eller att barn tas till Sverige till vuxna som inte Àr deras förÀldrar.

För lite pengar

Riksrevisionen har inte undersökt hur mÄnga beslut som kan ha blivit fel, bara förutsÀttningarna för att göra rÀtt.

Migrationsverket har sedan förra Äret övertagit kostnadsansvaret för migrationshanteringen pÄ ambassaderna frÄn UD. Riksrevisionen oroar sig för att verket inte fÄr de pengar som behövs för att kunna göra ett bra jobb.

– Det finns en risk att regeringen inte tillför de resurser som krĂ€vs, hĂ€r mĂ„ste regeringen följa utvecklingen, sĂ€ger Anders Berg.

Faktaruta: Rekommendationer

Riksrevisionen har flera rekommendationer för att handlÀggningen av Àrenden med anhöriginvandring ska bli mer rÀttssÀker:

Migrationsverkets arbete med att klarlÀgga en sökandes identitet mÄste bli bÀttre.

Kompetensen hos dem som arbetar med Àrendena mÄste sÀkerstÀllas och kvaliteten i uppföljningen höjas.

Regeringen ombeds se till att göra klart vem som har ansvaret i kedjan för att slÄ fast en persons identitet.

Regeringen mÄste se till att Migrationsverket kan ta del av uppgifter frÄn andra myndigheter lÀttare.

KĂ€lla Riksrevisionen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!