"TyvÀrr en i raden av attacker mot skolor"

LÀrarnas riksförbund fördömer vÄldsdÄdet i Malmö. Att ett flertal dÄd Àgt rum pÄ svenska skolor de senaste Ären gör att man pÄ allvar mÄste analysera varför skolor Àr sÄ utsatta.
–Det hĂ€r Ă€r tyvĂ€rr en i raden av attacker mot skolor, sĂ€ger ordförande Åsa FahlĂ©n.

Blommor utanför Malmö Latinskola.

Blommor utanför Malmö Latinskola.

Foto: Johan Nilsson/TT

Brott2022-03-22 19:38

Tankarna gÄr först och frÀmst till de anhöriga, men Àven till kollegorna och eleverna pÄ Latinskolan i Malmö. De tvÄ mördade lÀrarna var medlemmar i LÀrarnas riksförbund.

– Det Ă€r alldeles fruktansvĂ€rt, sĂ€ger Åsa FahlĂ©n.

PÄ onsdag klockan 12 har förbundet utlyst en tyst minut för de tvÄ lÀrarna.

De senaste Ă„ren har ett flertal dĂ„d Ă€gt rum pĂ„ svenska skolor och nu ytterligare ett. Enligt Åsa FahlĂ©n behöver man ordentligt analysera varför skolor Ă€r en sĂ„dan utsatt plats.

– SĂ„ lĂ€nge man inte gjort det sĂ„ kommer det vara svĂ„rt att förebygga det. Det Ă€r enstaka gĂ€rningspersoner, men man mĂ„ste Ă€ndĂ„ försöka hitta andra vĂ€gar att identifiera att nĂ„got Ă€r pĂ„ gĂ„ng. NĂ€r det upprepas pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, det Ă€r hemskt, sĂ€ger hon.

– Att överhuvudtaget kunna kĂ€nna sig trygg nĂ€r man gĂ„r till sin arbetsplats blir svĂ„rare och svĂ„rare för varje gĂ„ng det hĂ€r hĂ€nder.

SvÄrt att fÄnga upp

FrÄgor kring sÀkerhet har blivit en del av vardagen pÄ mÄnga skolor, inte minst efter skolattacken i TrollhÀttan 2015 som blev en vÀckarklocka, menar förbundet.

– Traditionellt sett har man inte behövt tĂ€nka pĂ„ de hĂ€r frĂ„gorna. Men det kryper nĂ€rmare och nĂ€rmare för varje gĂ„ng. Det har hĂ€nt ganska mĂ„nga dĂ„d pĂ„ kort tid, sĂ€ger ordförande Åsa FahlĂ©n.

Inom skolan pratar man Ă€ven mer och mer om den psykiska hĂ€lsan hos skolbarn och skolungdomar. Men för att lĂ€rare ska kunna fĂ„nga upp avvikande signaler hos elever behövs tid. MĂ„nga lĂ€rare kĂ€nner sig pressade med tajta scheman och mĂ„nga lektioner och dĂ„ Ă€r det svĂ„rt att hinna se alla elever, menar Åsa FahlĂ©n.

– SĂ„ att man efter lektionen hinner byta nĂ„gra ord med den dĂ€r eleven som inte verkar mĂ„ sĂ„ bra för att sedan kunna sĂ€nda den signalen till elevhĂ€lsan att man har en elev som man Ă€r lite orolig för. Men tiden att fĂ„nga upp och se Ă€r otroligt begrĂ€nsad.

"Är otillrĂ€ckligt"

DÀr har lÀrarnas arbete förÀndrats en hel del jÀmfört med för tjugo Är sedan och det Àr ocksÄ dÀr det bland annat behövs en förÀndring, menar förbundet.

– Tiden att hinna reflektera Ă€r alldeles, alldeles otillrĂ€cklig i dag, sĂ€ger Åsa FahlĂ©n och fortsĂ€tter:

– Och ovanpĂ„ detta Ă€r det oftast sĂ„ att elevhĂ€lsovĂ„rden inte har de resurser som de behöver för det förebyggande arbetet. Tanken Ă€r att det ska vara ett kontinuerligt arbete dĂ€r man följer upp och regelbundet har hĂ€lsosamtal med alla elever för att ha större möjligheter att fĂ„nga upp de dĂ€r smĂ„ signalerna som kan finnas.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!