Tankarna gÄr först och frÀmst till de anhöriga, men Àven till kollegorna och eleverna pÄ Latinskolan i Malmö. De tvÄ mördade lÀrarna var medlemmar i LÀrarnas riksförbund.
ââDet Ă€r alldeles fruktansvĂ€rt, sĂ€ger Ă sa FahlĂ©n.
PÄ onsdag klockan 12 har förbundet utlyst en tyst minut för de tvÄ lÀrarna.
De senaste Ären har ett flertal dÄd Àgt rum pÄ svenska skolor och nu ytterligare ett. Enligt à sa Fahlén behöver man ordentligt analysera varför skolor Àr en sÄdan utsatt plats.
ââSĂ„ lĂ€nge man inte gjort det sĂ„ kommer det vara svĂ„rt att förebygga det. Det Ă€r enstaka gĂ€rningspersoner, men man mĂ„ste Ă€ndĂ„ försöka hitta andra vĂ€gar att identifiera att nĂ„got Ă€r pĂ„ gĂ„ng. NĂ€r det upprepas pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, det Ă€r hemskt, sĂ€ger hon.
ââAtt överhuvudtaget kunna kĂ€nna sig trygg nĂ€r man gĂ„r till sin arbetsplats blir svĂ„rare och svĂ„rare för varje gĂ„ng det hĂ€r hĂ€nder.
SvÄrt att fÄnga upp
FrÄgor kring sÀkerhet har blivit en del av vardagen pÄ mÄnga skolor, inte minst efter skolattacken i TrollhÀttan 2015 som blev en vÀckarklocka, menar förbundet.
ââTraditionellt sett har man inte behövt tĂ€nka pĂ„ de hĂ€r frĂ„gorna. Men det kryper nĂ€rmare och nĂ€rmare för varje gĂ„ng. Det har hĂ€nt ganska mĂ„nga dĂ„d pĂ„ kort tid, sĂ€ger ordförande Ă sa FahlĂ©n.
Inom skolan pratar man Àven mer och mer om den psykiska hÀlsan hos skolbarn och skolungdomar. Men för att lÀrare ska kunna fÄnga upp avvikande signaler hos elever behövs tid. MÄnga lÀrare kÀnner sig pressade med tajta scheman och mÄnga lektioner och dÄ Àr det svÄrt att hinna se alla elever, menar à sa Fahlén.
ââSĂ„ att man efter lektionen hinner byta nĂ„gra ord med den dĂ€r eleven som inte verkar mĂ„ sĂ„ bra för att sedan kunna sĂ€nda den signalen till elevhĂ€lsan att man har en elev som man Ă€r lite orolig för. Men tiden att fĂ„nga upp och se Ă€r otroligt begrĂ€nsad.
"Ăr otillrĂ€ckligt"
DÀr har lÀrarnas arbete förÀndrats en hel del jÀmfört med för tjugo Är sedan och det Àr ocksÄ dÀr det bland annat behövs en förÀndring, menar förbundet.
ââTiden att hinna reflektera Ă€r alldeles, alldeles otillrĂ€cklig i dag, sĂ€ger Ă sa FahlĂ©n och fortsĂ€tter:
ââOch ovanpĂ„ detta Ă€r det oftast sĂ„ att elevhĂ€lsovĂ„rden inte har de resurser som de behöver för det förebyggande arbetet. Tanken Ă€r att det ska vara ett kontinuerligt arbete dĂ€r man följer upp och regelbundet har hĂ€lsosamtal med alla elever för att ha större möjligheter att fĂ„nga upp de dĂ€r smĂ„ signalerna som kan finnas.