Carlson om kritiken: För tidigt att sÀga

Coronakommissionen slÄr fast att Sveriges pandemiberedskap var undermÄlig och hanteringen senfÀrdig. Men FolkhÀlsomyndighetens avgÄende generaldirektör Johan Carlson slÄr ifrÄn sig kritiken.
–Jag vill fundera mer pĂ„ vad som egentligen ligger pĂ„ oss, sĂ€ger Carlson.

FolkhÀlsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson. Arkivbild.

FolkhÀlsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Coronaviruset2021-10-29 17:10

Han anser att det Àr för tidigt att svara pÄ frÄgor om ansvar för de brister som kommissionen lyfter fram, men ser behov av förbÀttringar i Sveriges beredskap och hantering av pandemin.

– Det finns anledning att fundera pĂ„ en del saker. Vilken lagstiftning ska vi ha, hur vi ska bygga upp en beredskap som Ă€r slagkraftig men fungerar pĂ„ regional nivĂ„, sĂ€ger Johan Carlson.

Smittspridningen i mars 2020 var dramatisk – större Ă€n vad som framgick dĂ„, enligt coronakommissionen. NĂ€r FolkhĂ€lsomyndigheten tog fram riktlinjer och rekommendationer bestod underlaget framför allt av hur mĂ„nga som vĂ„rdades pĂ„ sjukhus med covid-19.

För tidigt att sÀga

TT: Om ni hade kÀnt till utbredningen hade ni föreslagit skarpare ÄtgÀrder?

– Det Ă€r tidigt att sĂ€ga. Vad Ă€r skarpare Ă„tgĂ€rder? Inga lĂ€nder vet vilka Ă„tgĂ€rder som Ă€r mest effektiva, sĂ€ger han.

Alla delar inte bilden att det inte gÄr att sÀga vilka ÄtgÀrder som Àr effektiva för att förhindra smittspridning. Flera forskare menar att testning, isolering och smittspÄrning i ett tidigt skede hade gett fÀrre smittade och dÀrmed drabbade av svÄrt sjukdom och död i Sverige.

– Det fanns en bristande kapacitet att testa. Samtidigt uppmanades alla som hade symtom att isolera sig. Att regionerna inte klarade att bygga upp testkapaciteten pĂ„ kort tid fĂ„r man förstĂ„, men det drog ut pĂ„ tiden och var olika turer med förhandlingar, det ligger utanför vĂ„rt omrĂ„de. Det Ă€r en av lĂ€rdomarna, hur man ska organisera detta för att fĂ„ en snabbare start, sĂ€ger Johan Carlson.

Vilka ÄtgÀrder som sattes in mot smittspridningen hindrades till viss del pÄ grund av lagstiftning, enligt kommissionens rapport. FolkhÀlsomyndighetens generaldirektör ser att viss typ av lagstiftning gjorde att restriktioner fick utformas pÄ olika sÀtt i olika delar av samhÀllet.

Vad Àr sÀkert?

– Vi saknar lagstiftning som vĂ€ldigt precist sĂ€ger att man inte fĂ„r röra sig i affĂ€rer och restauranger. Man fick anvĂ€nda ordningslagen, den fungerade sĂ€kert vĂ€l, men problemet Ă€r att det blir obalans. Man slĂ„r hĂ„rt mot vissa omrĂ„den men i andra sammanhang fĂ„r man anvĂ€nda sig av rekommendationer och riktlinjer, sĂ€ger han.

TT: UtifrÄn vad du vet i dag, vilken Àr den viktigaste ÄtgÀrden som borde vidtagits?

– Det Ă€r för tidigt att sĂ€ga. Problemet Ă€r att vi inte vet vilka Ă„tgĂ€rder som Ă€r riktigt kraftfulla.

Att ta det sÀkra för det osÀkra i ett tidigt skede av pandemin ser han inte som ett alternativ.

– Vad Ă€r det sĂ€kra för det osĂ€kra? Vi kritiserades för att inte stĂ€nga skolor, nu har andra lĂ€nder sagt att det var bra. Barn i andra lĂ€nder har drabbats vĂ€ldigt hĂ„rt av det. Vad som Ă€r det sĂ€kra för det osĂ€kra Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga i ett tidigt skede.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!