UnderhÄll av broar, ny asfaltering och cirkulationsplatsbygge Àr bara nÄgra av de vÀgarbeten man som trafikant kan stöta pÄ under sommarens utflykter.
ââDet Ă€r ungefĂ€r lika mĂ„nga jobb som det brukar vara. Majoriteten av det hĂ€r mĂ€rker nog inte ens allmĂ€nheten, det kan till exempel vara en tillfĂ€llig hastighetssĂ€nkning eller att vi smalnar av ett körfĂ€lt, sĂ€ger Jonas Eliasson, tillgĂ€nglighetsdirektör pĂ„ Trafikverket.
En stor del av arbetet handlar om att förbÀttra trafiksÀkerheten lÀngs landets cirka 10 000 mil statliga vÀgar, men det kan ocksÄ handla om ökad framkomlighet eller att underlÀtta för kollektivtrafiken.
Extra restid
NĂ„gra av arbetena kommer att mĂ€rkas mer Ă€n andra. Trafikverket uppmanar trafikanter i Göteborg att planera in extra restid eftersom det dĂ€r kommer att pĂ„gĂ„ mĂ„nga vĂ€garbeten pĂ„ liten yta. Bland annat ska VĂ€stlĂ€nken bygga en jĂ€rnvĂ€gstunnel med tre stationer, Ălvsborgsbron ska renoveras och Gullbergstunneln ska byggas.
PÄ E18 planeras flera arbeten för att förbÀttra vÀgarna och underlÀtta för kollektivtrafiken. Det kommer frÀmst att pÄverka trafiken i StockholmsomrÄdet pÄ Essingeleden och i Stocksund, och i korsningen Ekebykorset i Karlskoga.
I SmĂ„land byggs E4 ut till motorvĂ€g vid Ljungby och flera belĂ€ggningsĂ„tgĂ€rder utförs pĂ„ samma vĂ€g lĂ€ngre norrut, mellan GĂ€vle och Ărnsköldsvik.
I Norrbotten kommer trafiken pÄ pendlarstrÀckan lÀngs vÀg 97 att pÄverkas av flera arbeten som utförs för att öka trafiksÀkerheten.
Följer planen
Sommarens vÀgarbeten Àr i mÄngt och mycket oberörda av coronapandemin.
ââDet spelar egentligen ingen roll för planeringen av vĂ„ra vĂ€garbeten. De har sĂ„ lĂ„ng framförhĂ„llning sĂ„ de hade gjorts ungefĂ€r likadant i alla fall, berĂ€ttar Jonas Eliasson.
Men han tror att det kommer vara mindre trafik i sommar Àn tidigare Är med tanke pÄ FolkhÀlsomyndighetens rekommendationer. Hittills har den genomsnittliga trafiken över hela landet varit ungefÀr 30 procent mindre Àn normalt, och enligt Jonas Eliasson Àr det en jÀttestor minskning.
ââDet finns inget som har pĂ„verkat trafiken sĂ„ mycket nĂ„gonsin.
ByggsÀsong
Mindre trafik underlÀttar vÀgarbetarnas jobb och Àr, Àven utan pandemi, en av anledningarna till att vÀgarbeten sker pÄ sommaren. Men arbetet Àr ocksÄ högst beroende av den varmare vÀderleken.
ââMan kan inte lĂ€gga asfalt pĂ„ vintern och man kan inte grĂ€va nĂ€r det Ă€r tjĂ€le i marken för dĂ„ hĂ„ller inte grejerna man försöker bygga, förklarar han.
VĂ€der och mĂ€ngden trafik ligger ocksĂ„ bakom hur ofta man behöver göra underhĂ„llsarbete vid en vĂ€g. Ett exempel Ă€r Essingeleden i Stockholm â en av landets mest trafikerade vĂ€gar â den behöver repareras ofta.
ââMen en vĂ€g som fĂ„r nĂ„gorlunda mycket sol och dĂ€r det inte kör sĂ„ mycket tung trafik, den kan hĂ„lla i decennier utan att man behöver göra nĂ„gra större reparationer pĂ„ den, sĂ€ger Eliasson.
I runda slÀngar gör Trafikverket vÀgarbeten för 10 miljarder kronor varje Är.