AvstÄ frÄn onödiga resor och stanna hemma om du kÀnner dig sjuk. SÄ lyder rÄden frÄn FolkhÀlsomyndigheten under covid-19, vilket av förklarliga skÀl har lett till ett minskat resande i Sverige.
Det mÀrks inte minst pÄ landets flygplatser.
Enligt Sveriges kommuner och regioner (SKR) har pandemin bidragit till driftsunderskott pĂ„ de regionala flygplatserna â som Ă€gs av kommuner ibland Ă€ven av regioner â pĂ„ cirka 275 miljoner kronor. Ăven privatĂ€gda flygplatser drabbas hĂ„rt med ekonomiska underskott, uppger SKR.
Nu begÀr SKR att staten gÄr in med ett riktat ekonomiskt stöd till alla icke statliga flygplatser.
Bara blÄste bort
ââDet Ă€r ju egentligen ganska dramatiskt â du har en flygtrafik och plötsligt Ă€r den i princip helt borta. Det drabbar ocksĂ„ kommuner som Ă€ven de gör jĂ€tteinsatser för att klara sitt vanliga kĂ€rnuppdrag med Ă€ldreomsorg och annat. NĂ„gon mĂ„ste betala om flygplatserna ska finnas, sĂ€ger Gunilla Glasare, avdelningschef för tillvĂ€xt- och samhĂ€llsbyggnadsfrĂ„gor pĂ„ SKR.
I en hemstÀllan till regeringen lyfter SKR tre omrÄden dÀr man vill att staten ska axla ett större ansvar. Förutom riktat ekonomiskt stöd vill SKR Àven att regeringen beslutar om följande: trafikflyg och upphandlad flygtrafik pÄ fler regionala flygplatser samt beredskapsersÀttning till fler regionala flygplatser.
BĂ€ttre beredskap
ââAtt vara en beredskapsflygplats innebĂ€r att man exempelvis kan ta emot ambulansflyg dygnet runt, alla dagar i veckan. Det Ă€r angelĂ€get för Sverige att det fungerar, sĂ€ger Gunilla Glasare.
Hon uppger att det i dag finns elva beredskapsflygplatser i Sverige.
TT: Varför behövs det fler?
ââUnder brandsommaren var det jĂ€tteviktigt att planen som slĂ€ckte brĂ€nderna kunde landa. Det kan vara olika typer av kriser, just nu Ă€r det i första hand ambulansflyg, men det kan hĂ€nda andra saker som gör att man vill kunna nĂ„ landet dygnet runt.
Regioner i riskzon
"Utan ekonomiskt stöd frÄn staten Àr risken stor att flera regioner inom kort kan stÄ utan fungerande flygplatser", skriver SKR men kan inte peka ut vilka regioner som riskerar detta.
I början av april beslutade regeringen att införa en temporÀr allmÀn trafikplikt pÄ ett antal flyglinjer frÄn Norrbotten, JÀmtland, VÀsterbotten, VÀsternorrland och Gotland. SKR ser positivt pÄ detta, men anser att det inte rÀcker för att rÀdda de regionala flygplatserna.
TT har varit i kontakt med infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) pressekreterare som hÀlsar att hemstÀllan nyligen kom in till regeringen, och att ministern vill avvakta med att kommentera den.