MÄnga klasser valde partybuss som ett festligt alternativ till studentflak i veckan. Ur en smittspridningssynpunkt beskrevs det av studenterna som den optimala lösningen.
De renodlade partybuss-aktörerna Àr fÄ. Grundaren bakom företaget Partybussar, Johnny Svensson, sÀger att han Àr den enda verksamma i Stockholm. Inför Ärets student blev företaget belamrat med bokningsförfrÄgningar.
ââHela veckan har jag haft alla mina bussar ute, varje dag. Intresset har varit jĂ€ttestort. Jag har knappt sovit de tre senaste veckorna, utan bara kört och svarat pĂ„ mejl, sĂ€ger han.
Han glÀds Ät intresset och hoppas att det hÄller i sig till nÀsta Är. NÀr det kommer till sÀkerheten menar han att en partybuss Àr bÀttre Àn studentflak.
ââDet Ă€r ingen som kan ramla ut. Till exempel. En del undrar kring att man stĂ„r upp. Men kollar man pĂ„ en lokaltrafiksbuss vid 16-tiden stĂ„r alla upp. SĂ„ nĂ€r vi kör i 5â10 kilometer i timmen Ă€r det mycket sĂ€krare, sĂ€ger Johnny Svensson.
Inget yrkestrafikstillstÄnd
Men Partybussar AB i Sverige har inget yrkestrafiktillstÄnd, enligt Transportstyrelsens register. Det har företaget aldrig haft.
ââNej, men det behöver vi inte ha. Det hĂ€r Ă€r eventkörningar, sĂ€ger Johnny Svensson.
Enligt lagstiftningen ska alla som, mot betalning, transporterar personer i buss i Sverige ha ett giltigt yrkestrafiktillstÄnd, förklarar Emma Norlander, sektionschef för buss och gods, vid Transportstyrelsen.
ââOlaga yrkesmĂ€ssig trafik Ă€r ett brott som alla andra. De som mot ersĂ€ttning transporterar mer Ă€n nio personer, allmĂ€nhet eller sĂ€rskilda mĂ„lgrupper, i exempelvis buss faller inom kategorin bestĂ€llningstrafik. DĂ„ ska man ha ett tillstĂ„nd enligt lagen, sĂ€ger hon.
Transportstyrelsens uppdrag Ă€r bland annat att utfĂ€rda tillstĂ„nd till de företag som vill bedriva yrkestrafik i Sverige och genomföra tillsyn. Enligt Norlander kan företag som driver yrkestrafik utan tillstĂ„nd bli polisanmĂ€lda vilket kan leda till fĂ„ straffrĂ€ttsliga pĂ„följder. Ăven bestĂ€llaren kan straffas, eftersom de förvĂ€ntas kontrollera att företaget har tillstĂ„nd.
AvstÀllda fordon i trafiken
Johnny Svensson oroar sig inte. Partybussar AB har kontrollerats av polis, sÀger han.
ââDe hejar pĂ„ mig, de brukar vinka. De vet precis vem jag Ă€r. Jag har ett engelskt yrkestrafiktillstĂ„nd via ett bolag dĂ€r. SĂ„ det Ă€r lugnt. Jag har hĂ„llit pĂ„ i tio Ă„r, sĂ€ger han.
Men Partybussar AB Àr ett svenskt bolag med omsÀttning i Sverige. I allmÀnhet fÄr inte heller utlÀndska företag bedriva yrkestrafiksverksamhet i Sverige utan tillstÄnd, sÀger Norlander.
ââĂr det ett svenskt bolag som har gjort transporten, som tagit betalt, sĂ„ ska det svenska bolaget ha ett tillstĂ„nd. Inte heller ett utlĂ€ndskt bolag fĂ„r ha en verksamhet med yrkestrafik i Sverige utan tillstĂ„nd i Sverige.
I dagslÀget Àr bara tvÄ av företagets svenskregistrerade bussar i trafik och lagliga att köra, men ett av de avstÀllda fordonen sÄgs nyligen med ett annat fordons nummerplÄt nÀr den körde runt med studenter i Stockholm.
Men Svensson hĂ€vdar att han bara haft de tvĂ„ pĂ„stĂ€llda fordonen i drift â och att resterande bussar som han kört med Ă€r engelska och dĂ€rför inte syns i transportstyrelsens register.
ââAllt Ă€r bra med bussarna. De har bara stĂ„tt still ett tag innan det hĂ€r, sĂ€ger han.
Ska kontrolleras
Under fredagen fortsÀtter partybussar frÄn företaget att köra runt festande studenter i Stockholm.
Hans Nilsson, kommissarie pÄ trafiksektionen i region Stockholm, delar Transportstyrelsens syn pÄ att det krÀvs svenskt yrkestrafiktillstÄnd för bussarna.
ââDet sker ju förvĂ€rvsverksamhet, sĂ„ bussarna ska vara enligt alla gĂ€ngse regler.
TT: Ăgaren sĂ€ger att polisen har gett sitt godkĂ€nnande?
ââDet fĂ„r stĂ„ för honom, det kan jag inte verifiera, utan givetvis ska vi kontrollera det hĂ€r. Jag har pratat med pĂ„gĂ„ende personal nu, och fĂ„r vi bara en vink om var de Ă„ker sĂ„ ska vi kontrollera dem, sĂ€ger Hans Nilsson.