I december 2021 publicerade en arabisksprÄkig sajt ett 20-tal videoklipp om pÄstÄdda övergrepp frÄn svenska socialtjÀnsten. Det blev början pÄ en omfattande desinformationskampanj som enligt MPF Àr den största som Sverige nÄgonsin utsatts för.
ââDen hade hundratals miljoner följare dĂ€r i januari-februari, sĂ€ger Mikael Ăstlund, kommunikationschef pĂ„ myndigheten.
Egentligen avstannade kampanjen aldrig, men möjligtvis överskuggades den av Rysslands invasion av Ukraina, tror Ăstlund. Sedan slutet av valrörelsen har den dock Ă„terigen blossat upp.
ââDen har inte lika mĂ„nga följare i dag, men den har givetvis ett oerhört stort genomslag i alla fall.
VÄld och terrorhot
I kampanjen, som mÄlar ut Sverige som ett fascistiskt land som kidnappar barn till muslimska förÀldrar, har det bÄde uppmanats till vÄld och framförts underförstÄdda hot om terror. De som sprider vidare budskapen Àr i hög grad personer som bekÀnner sig till vÄldsbejakande eller islamistiska rörelser.
ââDet Ă€r uppenbart att det finns ett intresse av att störa Sverige och ge felaktiga bilder av hur Sveriges vĂ€rn av barn ser ut. Svenska vĂ€rderingar stör islamistiska intressen och dĂ€rför finns Sverige i fokus, sĂ€ger Mikael Ăstlund.
Ofta anvÀnds videoklipp som förÀldrar i Sverige som fÄtt sina barn omhÀndertagna av socialtjÀnsten sjÀlva publicerat.
ââSedan har de filmerna anvĂ€nts som nĂ„got slags omvĂ€nt bevis för att Sverige kidnappar barn. SĂ„ man har anvĂ€nt dem pĂ„ ett sĂ€tt som förĂ€ldrarna sjĂ€lva möjligtvis inte tĂ€nkt sig, sĂ€ger Mikael Ăstlund och tillĂ€gger:
ââInformationspĂ„verkan blir som mest effektiv nĂ€r man börjar i fakta men sedan Ă€ndrar hela berĂ€ttelsen kring det.
VÀntas Äterkomma
I vintras och vÄras var videoklipp pÄ Youtube en central del i spridandet av desinformationen. Nu ser MPF Àven att Tiktok anvÀnds mer frekvent.
ââFramför allt unga anvĂ€nder Tiktok allt mer som ett sĂ€tt att söka nyheter, sĂ„ det visar hur man anpassar sig efter de mĂ„lgrupper man vill rikta in sig till.
För gemene man gĂ€ller det att tĂ€nka kĂ€llkritiskt för att stĂ„ emot liknande informationspĂ„verkan. Innan man delar vidare saker pĂ„ internet bör man kontrollera sanningshalten i det via en annan kĂ€lla â sĂ€rskilt om det Ă€r nĂ„got man blir upprörd av. Det Ă€r nĂ€mligen troligt att den hĂ€r och liknande desinformationskampanjer Ă„terkommer framöver, sĂ€ger Mikael Ăstlund.
En av orsakerna Àr att svenska vÀrderingar, och dÀribland synen pÄ hbtq-personer och deras rÀttigheter, provocerar.
ââSverige Ă€r ett liberalt land, vi har stor frihet att bilda opinion, ha Ă„sikter och definiera oss sjĂ€lva. Hela hbtqi-perspektivet utmanar islamistiska idĂ©er och dĂ€rför kommer Sverige att stĂ„ i fokus för den hĂ€r typen av kampanjer, sĂ€ger han.