Extremistkampanj mot socialtjÀnsten tillbaka

Sverige beskrivs som ett fascistland som kidnappar muslimska barn. En av de största pĂ„verkanskampanjer som Sverige nĂ„gonsin utsatts för har blossat upp pĂ„ nytt – och liknande kampanjer lĂ€r Ă„terkomma i framtiden, enligt Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF).
–Det Ă€r inget som kommer att försvinna, sĂ€ger Mikael Östlund pĂ„ MPF.

En demonstration mot LVU och socialtjÀnsten i Malmö i samband med att desinformationskampanjen var som störst i februari i Är. Arkivbild.

En demonstration mot LVU och socialtjÀnsten i Malmö i samband med att desinformationskampanjen var som störst i februari i Är. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Extremism2022-11-27 12:10

I december 2021 publicerade en arabisksprÄkig sajt ett 20-tal videoklipp om pÄstÄdda övergrepp frÄn svenska socialtjÀnsten. Det blev början pÄ en omfattande desinformationskampanj som enligt MPF Àr den största som Sverige nÄgonsin utsatts för.

– Den hade hundratals miljoner följare dĂ€r i januari-februari, sĂ€ger Mikael Östlund, kommunikationschef pĂ„ myndigheten.

Egentligen avstannade kampanjen aldrig, men möjligtvis överskuggades den av Rysslands invasion av Ukraina, tror Östlund. Sedan slutet av valrörelsen har den dock Ă„terigen blossat upp.

– Den har inte lika mĂ„nga följare i dag, men den har givetvis ett oerhört stort genomslag i alla fall.

VÄld och terrorhot

I kampanjen, som mÄlar ut Sverige som ett fascistiskt land som kidnappar barn till muslimska förÀldrar, har det bÄde uppmanats till vÄld och framförts underförstÄdda hot om terror. De som sprider vidare budskapen Àr i hög grad personer som bekÀnner sig till vÄldsbejakande eller islamistiska rörelser.

– Det Ă€r uppenbart att det finns ett intresse av att störa Sverige och ge felaktiga bilder av hur Sveriges vĂ€rn av barn ser ut. Svenska vĂ€rderingar stör islamistiska intressen och dĂ€rför finns Sverige i fokus, sĂ€ger Mikael Östlund.

Ofta anvÀnds videoklipp som förÀldrar i Sverige som fÄtt sina barn omhÀndertagna av socialtjÀnsten sjÀlva publicerat.

– Sedan har de filmerna anvĂ€nts som nĂ„got slags omvĂ€nt bevis för att Sverige kidnappar barn. SĂ„ man har anvĂ€nt dem pĂ„ ett sĂ€tt som förĂ€ldrarna sjĂ€lva möjligtvis inte tĂ€nkt sig, sĂ€ger Mikael Östlund och tillĂ€gger:

– InformationspĂ„verkan blir som mest effektiv nĂ€r man börjar i fakta men sedan Ă€ndrar hela berĂ€ttelsen kring det.

VÀntas Äterkomma

I vintras och vÄras var videoklipp pÄ Youtube en central del i spridandet av desinformationen. Nu ser MPF Àven att Tiktok anvÀnds mer frekvent.

– Framför allt unga anvĂ€nder Tiktok allt mer som ett sĂ€tt att söka nyheter, sĂ„ det visar hur man anpassar sig efter de mĂ„lgrupper man vill rikta in sig till.

För gemene man gĂ€ller det att tĂ€nka kĂ€llkritiskt för att stĂ„ emot liknande informationspĂ„verkan. Innan man delar vidare saker pĂ„ internet bör man kontrollera sanningshalten i det via en annan kĂ€lla – sĂ€rskilt om det Ă€r nĂ„got man blir upprörd av. Det Ă€r nĂ€mligen troligt att den hĂ€r och liknande desinformationskampanjer Ă„terkommer framöver, sĂ€ger Mikael Östlund.

En av orsakerna Àr att svenska vÀrderingar, och dÀribland synen pÄ hbtq-personer och deras rÀttigheter, provocerar.

– Sverige Ă€r ett liberalt land, vi har stor frihet att bilda opinion, ha Ă„sikter och definiera oss sjĂ€lva. Hela hbtqi-perspektivet utmanar islamistiska idĂ©er och dĂ€rför kommer Sverige att stĂ„ i fokus för den hĂ€r typen av kampanjer, sĂ€ger han.

Fakta: KĂ€llkritik – tĂ€nk pĂ„ detta

Vem Àr avsÀndare för informationen? Kan du hitta den ursprungliga kÀllan?

Varför finns informationen? Fundera pÄ hur budskapet vill förÀndra ditt tÀnkande och agerande.

Vem tjÀnar pÄ att du sprider informationen?

Hur gammal Ă€r informationen? Är den fortfarande relevant?

Hur fick du tag pÄ informationen? Kommer den frÄn en pÄlitlig kÀlla som tidigare har levererat bekrÀftad information?

Kan du hitta informationen i andra kÀllor? Information frÄn endast en kÀlla mÄste behandlas med stor försiktighet. Verkar det vara "för bra för att vara sant" Àr det oftast det.

Leta efter information som inte bekrÀftar din nuvarande stÄndpunkt för att undvika att du endast letar sÄdant som förstÀrker din nuvarande Äsikt.

KÀlla: Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (MSB)

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!