För lÄng eller för kort för mc

PĂ„ vĂ„ren köper mĂ„nga motorcykel. Men valet kan vara svĂ„rt – i synnerhet om man inte Ă€r av medellĂ€ngd. PĂ„ de flesta hojar sitter en vĂ€lvĂ€xt förare trĂ„ngt, medan en kort knappt kan greppa om reglagen och inte nĂ„r ned med fötterna i marken – nĂ„got som tillverkarna sĂ€llan bryr sig om.

Snacka om skillnad. Stefan Edetoft och Marie Göransson Àr 193 respektive 157 centimeter lÄnga. De fÄr helt olika problem nÀr de provar olika hojar.

Snacka om skillnad. Stefan Edetoft och Marie Göransson Àr 193 respektive 157 centimeter lÄnga. De fÄr helt olika problem nÀr de provar olika hojar.

Foto: Christer Olofsson

Livsstil & fritid2020-03-23 08:06

Försökskaninerna heter Stefan Edetoft och Marie Göransson. Han Àr 193 centimeter lÄng och hon 157. BÀgge Àr hojÄkare och ska i en mc-affÀr vÀlja ut var sin favoritmaskin baserat pÄ ergonomi.

– Vilken extrem stĂ€llning! Allt kĂ€nns jobbigt och jag skulle fĂ„ ryggskott efter bara en mil, sĂ€ger Stefan pĂ„ en Kawasaki Ninja ZX-10R KRT Replica.

Krampaktigt

Den ser löjligt liten ut under hans lÄngvÀxta lekamen. KörstÀllningen Àr krampaktig med benen böjda i en skarp vinkel. Stefan Àr helt enkelt för lÄng.

FrÄgan Àr vad som hÀnder om Marie grenslar den.

– Jag kan inte ens sĂ€tta tĂ„rna i marken och styret sitter för lĂ„ngt fram. Det Ă€r svĂ„rt att nĂ„ handreglagen och kopplingen Ă€r för trög.

Det Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n bara racermaskiner som passar illa för olika typer av förare. Detta gĂ€ller mĂ„nga hojar pĂ„ marknaden, vilket kĂ€nns smĂ„tt provocerande. Ekipagen skulle enkelt kunna utrustas med justerbara reglage, ett flyttbart styre och en sadel som kan höjas och sĂ€nkas – finesser som inte kostar skjortan.

Men sÄ tÀnker sÀllan konstruktörerna. I allmÀnhet Àr de mÀn av medellÀngd, vilka bygger motorcyklar för den allra största mÄlgruppen: andra mÀn av medellÀngd.

OsÀkerhet

NÄgot av det vÀrsta för korta förare Àr att inte kunna nÄ ned med fötterna till marken. Det skapar en osÀkerhet och det gÀller att planera sin körning innan man stannar.

En lÄng förare nÄr lÀtt ned pÄ nÀstan alla tvÄhjulingar men tvingas ofta sitta trÄngt och obekvÀmt. Dessutom fÄr stora stövlar knappt rum vid fotpinnarna, medan den med smÄ skodon fÄr stÄ ut med att vÀxelpedalen hamnar för lÄngt fram, vid tÄrna.

I den glÀnsande djungeln av motorcyklar letar försökskaninerna vidare. De ratar hoj efter hoj men utser till slut sina favoriter.

– Den hĂ€r kĂ€nns bra! Jag fĂ„r utan problem ned trampdynorna i asfalten och nĂ„r enkelt styre och reglage, sĂ€ger Marie om Triumphs nĂ€tta Street Twin.

– HĂ€r sitter jag utmĂ€rkt, som pĂ„ en stor offroad. Det hĂ€r Ă€r sĂ€kert en jĂ€ttebra hoj, sĂ€ger Stefan om en högrest Ducati Multistrada 1000 DS.

Men om man ÀndÄ inte blir nöjd? DÄ finns det nÄgra knep att ta till. HÀr Àr nÄgra tips.

SÄ blir hojen lÀgre

PÄ marknaden finns sÀnkningssatser till mÀngder av olika mc-modeller. PÄ hojar med centralstötdÀmpare byts i allmÀnhet lÀnkaget ut. I vissa fall ersÀtts dÀmparen med en kortare variant, liksom pÄ de maskiner som har dubbla stötdÀmpare.

Samtidigt bör man Àven se över ekipaget framtill och flytta upp gaffelbenen i styrkronan.

En annan lösning för kortvÀxta Àr att köpa en lÀgre sadel. Om det inte finns nÄgon gÄr det att göra den befintliga tunnare och eventuellt smalare genom att skÀra bort lite skumgummi, eller lÄta tillverka en ny.

Andra mc-Àgare gÄr till skomakaren i stÀllet och lÄter bygga pÄ stövlarna med tjockare sulor för att det ska bli lÀttare att nÄ ned.


SÄ passar hojen flera olika lÀngder

Det Àr enkelt att fÄ en motorcykel att passa de flesta förare. Det Àr bara för tillverkaren att redan frÄn början utrusta den med nÄgra justerbara attiraljer. Det rÀcker med sadel, styre, fotpinnar och fotreglage.

Samtidigt ska handreglagen helst vara instÀllningsbara de ocksÄ. För en kort förare bör sadeln dock inte vara bred, en sÄdan vinklar ut lÄren och förkortar benlÀngden.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!