MÀrkliga pjÀser pÄ hjul

Formgivning Ă€r a och o och kan avgöra om en bil blir en succĂ© eller en flopp. DĂ€rför har designavdelningarna under de senaste 100 Ă„ren anstrĂ€ngt sig för att ge fordonen egna formsprĂ„k. Och resultaten har varierat. Blev bilen snygg och frĂ€ck – eller mest tokig?

Året Ă€r 1939 och konceptbilen Buick Y-Job har ett Ă„r pĂ„ nacken. Bakom ratten sitter Harley Earl.

Året Ă€r 1939 och konceptbilen Buick Y-Job har ett Ă„r pĂ„ nacken. Bakom ratten sitter Harley Earl.

Foto: Creative Commons

Livsstil & fritid2020-05-25 08:36

I början var den frÀmst avsedd för att vara ett transportmedel. Med tiden blev bilen en symbol för det moderna livet med en egen visuell identitet via en uppseendevÀckande formgivning.

"Kunskapen om bildesign har gÄtt framÄt. I dag ses den som en av de allra viktigaste faktorerna för att marknadsföra en bil", sa den amerikanske bildesignern och konstruktören Harley Earl pÄ 1930-talet.

Earl arbetade för giganten General Motors mellan Ären 1927 och 1958 och betraktas av mÄnga som bilindustrins första superstjÀrna inom formgivning. Det var han som införde lermodellering i designarbetet, sÄg till att Cadillac fick fenor baktill och presenterade bilvÀrldens första konceptbil, Buick Y-Job. Earl var mannen bakom tongivande modeller som LeSabre och Chevrolet Corvette.

RymdÄldern

Men Ă€ven en mĂ€stare kan misslyckas. Hans konceptbil Cadillac Cyclone frĂ„n 1959 var inspirerad av rymdĂ„ldern, men mer tokig Ă€n vacker. Den ser ut som tvĂ„ raketer pĂ„ fyra hjul och avgasrören mynnade ut framför framhjulen. Den hade dock en rad innovationer, bland annat rymde de svarta ”raketspetsarna” radar, som fungerade likt dagens adaptiva fartkontroll.

Ett annat magplask Àr den amerikanske uppfinnaren Buckminster Fullers anstrÀngningar. Han ville bygga ett fordon som bÄde kunde köras och flygas. Dymaxion hade tre hjul och var sex meter lÄng, sÄg ut som en zeppelinare och upptrÀdde extremt ostadigt. Tre prototyper blev det, för efter en dödlig krasch var allt över i början av 1930-talet.

Och det Àr bara grÀdden pÄ moset. HÀr tar vi en titt pÄ andra extrema ekipage som ligger pÄ grÀnsen mellan det estetiskt tilltalande och det galna, absurda och överdrivna.

Andra extrema ekipage

Karlmann King 2018

VĂ€rldens brutalaste suv? Garanterat! Detta monster drivs av en V-10:a pĂ„ 6,8 liter och 365 hĂ€stkrafter samt vĂ€ger 4,5 ton – men med bepansrad kaross. Den stealth-designade bjĂ€ssen kostade 18 miljoner kronor.

Messerschmitt KR 200 1955

Bullig och kultförklarad. Efter andra vÀrldskriget behövde folk billiga fordon att transportera sig med. DÀrför började det byggas pyttesmÄ bilar, som Messerschmitt alias Kabinenroller, vilken kunde göra 90 kilometer i timmen.

Renault Zoom 1992

För att ta sÄ lite plats som möjligt hade ekipaget infÀllbara hjul, som minskade lÀngden med 35 centimeter till blott 2,3 meter. Zoom var en tvÄsitsig konceptbil av Matra och Renault, med elmotor, högteknologiska lösningar och tre dörrar.

Chevrolet SSR 2004

Är den en pickup eller en roadster med plĂ„ttak? Nja, en slags kombination. Denna fula ankunge har en modern retrodesign, ett ganska litet flak och bara tvĂ„ sittplatser. Och sĂ„ Ă€r den tung ocksĂ„. Vad ska man ha den till?

Chrysler Ghia Streamline X "Gilda" 1955

Det rullande rymdskeppet skulle ha haft en turbinmotor, men sÄ blev det inte. DÀremot fick det tillÀggsnamnet Gilda, frÄn Rita Hayworth-filmen med samma namn. Ekipaget var ett samarbete mellan Chrysler och italienska Ghia.

Devel Sixty 2018

Den ser ut att vara byggd för att storma helvetets portar. Det sanslösa fordonet – som förstĂ„s byggs i USA – drivs av en 6,7-liters turbodiesel pĂ„ 720 hĂ€star samt 999 newtonmeter. Pris? Cirka 4,5 miljoner kronor.

KĂ€llor: Business Insider, Road and Track, Topspeed, Hotcars, Automotive News och New Arena.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!