I början var den frÀmst avsedd för att vara ett transportmedel. Med tiden blev bilen en symbol för det moderna livet med en egen visuell identitet via en uppseendevÀckande formgivning.
"Kunskapen om bildesign har gÄtt framÄt. I dag ses den som en av de allra viktigaste faktorerna för att marknadsföra en bil", sa den amerikanske bildesignern och konstruktören Harley Earl pÄ 1930-talet.
Earl arbetade för giganten General Motors mellan Ären 1927 och 1958 och betraktas av mÄnga som bilindustrins första superstjÀrna inom formgivning. Det var han som införde lermodellering i designarbetet, sÄg till att Cadillac fick fenor baktill och presenterade bilvÀrldens första konceptbil, Buick Y-Job. Earl var mannen bakom tongivande modeller som LeSabre och Chevrolet Corvette.
RymdÄldern
Men Ă€ven en mĂ€stare kan misslyckas. Hans konceptbil Cadillac Cyclone frĂ„n 1959 var inspirerad av rymdĂ„ldern, men mer tokig Ă€n vacker. Den ser ut som tvĂ„ raketer pĂ„ fyra hjul och avgasrören mynnade ut framför framhjulen. Den hade dock en rad innovationer, bland annat rymde de svarta âraketspetsarnaâ radar, som fungerade likt dagens adaptiva fartkontroll.
Ett annat magplask Àr den amerikanske uppfinnaren Buckminster Fullers anstrÀngningar. Han ville bygga ett fordon som bÄde kunde köras och flygas. Dymaxion hade tre hjul och var sex meter lÄng, sÄg ut som en zeppelinare och upptrÀdde extremt ostadigt. Tre prototyper blev det, för efter en dödlig krasch var allt över i början av 1930-talet.
Och det Àr bara grÀdden pÄ moset. HÀr tar vi en titt pÄ andra extrema ekipage som ligger pÄ grÀnsen mellan det estetiskt tilltalande och det galna, absurda och överdrivna.