Radarundersökning visar nya detaljer om Estonia

Flera nya detaljer om Estonias skador har publicerats i en delrapport frÄn undersökningar pÄ platsen. Genom undervattensradar har man bland annat bekrÀftat en nÀstan tre meter lÄng spricka i aktern.

Sonarbild pÄ Estonia som visar fönstren pÄ övre passagerardÀcken i aktern av fartyget. Arkivbild.

Sonarbild pÄ Estonia som visar fönstren pÄ övre passagerardÀcken i aktern av fartyget. Arkivbild.

Foto: Stefan JerrevÄng/TT

Olyckor2021-09-15 12:57

I juli genomförde haverikommissionerna i Estland och Sverige utredningsÄtgÀrder pÄ olycksplatsen för Estonias förlisning dÀr man undersökte fartyget och bottenförhÄllandena med ekolod och sonarutrustning.

Vid undersökningarna kunde haverikommissionen bekrÀfta de tvÄ hÄl som filmats av dokumentÀrfilmare och dokumentera ytterligare skador pÄ vraket.

All data har Ànnu inte analyserats, men nu offentliggörs resultaten frÄn den del av undersökningen som gjordes med sÄ kallad svepsonar (undervattensradar).

LÄng spricka

Enligt slutsatserna i rapporten, som delvis bekrÀftar vad som tidigare varit kÀnt sedan i somras, finns bland annat en 2,8 meter lÄng spricka ovanför aktern pÄ babordssidan.

– I rapporten kan man bland annat se sprickan i aktern. Det var ocksĂ„ med den hĂ€r undersökningsutrustningen som vi först upptĂ€ckte att det var öppet in pĂ„ bildĂ€ck och sedan har vi gĂ„tt ner med kamera och verifierat att bogrampen har lossnat, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand, utredningsordförande vid Statens haverikommission.

Det finns ocksÄ ett "dike" pÄ fartygets ena sida, ovanför skrovet, som Àr mellan Ätta och tolv meter brett. Rapporten konstaterar ocksÄ att ett omrÄde pÄ fartygets dÀck verkar ha glidit nedÄt och inte lÀngre Àr i linje med resten av dÀcket.

Utöver det pekas ett stÀlle pÄ fartygets skrov ut som "ett intressant omrÄde", men Jonas BÀckstrand menar att uppgifterna mÄste verifieras.

– Det Ă€r sĂ„dant som pĂ„ ett eller annat sĂ€tt ser intressant ut utifrĂ„n den hĂ€r undersökningsmetodiken och som man behöver titta nĂ€rmare pĂ„ för att avgöra om det Ă€r skador eller inte. Det kan vara helt naturliga saker som gör att det ser konstigt ut.

GÄtt ut med skador

I rapporten framgÄr det ocksÄ att de tvÄ misstÀnkta sprickor som blev kÀnda i somras vid en nÀrmare analys har visat sig vara svetsfogar, som har synts som en rad pÄ ekolodsbilden.

– Jag har hela tiden sagt att de sprickor som det dĂ„ spekulerades om i media kan inte jag bekrĂ€fta att jag har sett. DĂ€remot har vi sett andra skador och deformationer pĂ„ skrovet och det har vi ocksĂ„ gĂ„tt ut med. BĂ„de de hĂ€r tvĂ„ hĂ„len som dokumentĂ€rfilmarna hittade för ett Ă„r sedan, men ocksĂ„ andra deformationer, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.

Utreda nÀrmare

Hur och nÀr skadorna pÄ fartyget har uppkommit och varför bogvisiret har lossnat Àr frÄgor som Haverikommissionen kommer att behöva utreda nÀrmare innan man kan dra nÄgra sÀkra slutsatser. Vid undersökningarna i somras upptÀcktes det att partier av botten i nÀrheten av vraket bestod av sten i högre utstrÀckning Àn vad som tidigare varit kÀnt.

– Fartyget har legat pĂ„ botten i 27 Ă„r, sĂ„ det gĂ„r inte obemĂ€rkt förbi, men vi kommer att Ă„terkomma till det i nĂ€rmare analyser sĂ„ smĂ„ningom. Den hĂ€r rapporten Ă€r en del av det material som kommer ligga till grund för det framtida arbetet.

Enligt Jonas BÀckstrand Àr det dock för tidigt att svara pÄ vilken betydelse rapporten kan fÄ. Syftet med sommarens förstudie Àr att avgöra vilka ÄtgÀrder som behövs för att fortsatt kunna granska hÄlen i vraket.

Statens haverikommission vÀntar nu pÄ ytterligare en rapport med analyserade data frÄn Stockholms universitet. Det planeras ocksÄ fler undersökningar av fartyget, bland annat en fotodokumentation av hÄlen i skrovet under vÄren 2022.

Fakta: Estoniakatastrofen

PassagerarfĂ€rjan Estonia förliste i Östersjön natten mot den 28 september 1994. FĂ€rjan hade lĂ€mnat hamnen i estniska Tallinn kvĂ€llen före, men kantrade knappt halvvĂ€gs till Stockholm och sjönk pĂ„ mindre Ă€n en timme.

852 mÀnniskor omkom i katastrofen, 501 av dem svenskar. 137 personer rÀddades.

Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats blev dÄ att fÀstena och lÄsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. Fartyget kantrade till följd av att stora mÀngder vatten forsade in pÄ bildÀck.

Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krĂ€vt att det snabba förloppet dĂ„ Estonia sjönk mĂ„ste utredas ytterligare.

Efter dokumentĂ€ren "Estonia – fyndet som Ă€ndrar allt" har haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland inlett en ny granskning.

För att kunna göra nya dykningar vid vrakplatsen begÀrde Statens Haverikommission att regeringen skulle Àndra lagen om gravfrid. Den 1 juli 2021 trÀdde en Àndring av lagen i kraft. I den finns ett undantag frÄn förbudet mot dykning som omfattar verksamhet som bedrivs av en myndighet i Sverige, Estland eller Finland, med avsikt utreda fartygets förlisning.

Statens haverikommission inledde den 8 juli nya undersökningar av olycksplatsen och Estonias vrak. Man undersökte Àven bogvisiret som föll av vid förlisningen. Planen Àr att hÄlen i fartyget kommer att fotodokumenteras under vÄren 2022.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!