Efter upploppen i flera svenska stÀder under pÄskhelgen dÀr poliser utsattes för stor fara samtidigt som de hade svÄrt att hantera vÄldsamheterna har frÄgan om polisens verktyg vid konfliktsituationer aktualiserats. En del i det handlar om polisers rÀtt att anvÀnda skjutvapen. Liberalernas partiledare Johan Pehrson och SD-ledaren Jimmie à kesson har efterlyst förÀndringar i de regelverk som styr vapenanvÀndningen.
Det Ă€r inga nya krav. Under mĂ„nga Ă„r har experter pekat pĂ„ stora brister i dagens reglering. Exempelvis skriver straffrĂ€ttsforskaren Annika NorĂ©e i en rapport frĂ„n 2005 att "papperskorgen Ă€r en mer adekvat placering" om den förordning, skjutkungörelsen, som gĂ€ller. Ăven polisen har lĂ€nge velat se en förĂ€ndring.
AngelÀget nu
ââSedan mĂ„nga, mĂ„nga Ă„r tillbaka har vi varje Ă„r bett om att skjutkungörelsen ska ses över, för den Ă€r vĂ€ldigt gammal och omodern. Vi vill pĂ„ ett tydligare sĂ€tt ha det reglerat hur polisen ska fĂ„ anvĂ€nda skjutvapen, sĂ€ger rikspolischef Anders Thornberg.
TT: Ăr det extra angelĂ€get att fĂ„ ordning pĂ„ det hĂ€r nu?
ââDet tycker jag, nĂ€r vi haft sĂ„dana hĂ€r upplopp i Sverige. Men ocksĂ„ eftersom polisens medarbetare i högre grad utsĂ€tts för vĂ„ld, och ibland för att klara den yttersta tjĂ€nsteĂ„tgĂ€rden kanske mĂ„ste utöva dödligt vĂ„ld med sitt tjĂ€nstevapen.
Men nu Àr en Àndring av regelverket pÄ gÄng, uppger justitiedepartementet för TT. Regeringen arbetar sedan en tid tillbaka med en översyn dÄ reglerna, som Àr frÄn 1969, behöver moderniseras. NÄgra nÀrmare detaljer kring arbetet kan inte ges i nulÀget.
Komplexa bedömningar
Polisens rÀtt att anvÀnda vÄld styrs av polislagen, medan rÀtten att anvÀnda skjutvapen regleras i den sÄ kallade skjutkungörelsen som nu alltsÄ Àr över 50 Är gammal. DÀr rÀknas bland annat ett 20-tal brott upp dÄ polisen fÄr anvÀnda vapen, om en person som Àr pÄ sannolika skÀl misstÀnkt ska gripas.
ââFör polismannen Ă€r det inte sĂ„ lĂ€tt att hĂ„lla i minne alla de hĂ€r brotten som rĂ€knas upp, och göra en bedömning av om personen Ă€r pĂ„ sannolika skĂ€l Ă€r misstĂ€nkt för det, sĂ€ger Johan Boucht, professor i straffrĂ€tt vid universitetet i Oslo, specialiserad pĂ„ polisens vĂ„ldsanvĂ€ndning.
Polisen mÄste ocksÄ samtidigt göra en bedömning om ingripandet Àr omedelbart nödvÀndigt och att bruket av skjutvapen Àr försvarligt.
ââDet Ă€r mĂ„nga olika bedömningsnivĂ„er, som Ă€r ganska komplexa. DĂ„ ska man tĂ€nka pĂ„ att de situationer dĂ€r det Ă€r aktuellt med skjutvapen ofta sker snabbt, och dĂ„ behöver man ett regelverk som Ă€r ganska enkelt och praktiskt, sĂ€ger Boucht.
RĂ€knas inte upp
Flera av de brott som begicks under pÄskhelgen, som vÄldsamt upplopp eller blÄljussabotage, rÀknas inte upp i skjutkungörelsen.
ââDu har bĂ„de lindriga brott men ocksĂ„ andra allvarliga brott som alltsĂ„ inte Ă€r med. Terrorism Ă€r heller inte med, och det gör det ganska speciellt. Jag upplever att det Ă€r ganska sĂ„ tydligt att den hĂ€r bestĂ€mmelsen Ă€r problematisk, sĂ€ger Johan Boucht.
Reglerna tar heller inte hÀnsyn till att en person som begÄr ett lindrigt brott, som inte ingÄr i upprÀkningen, faktiskt kan vara farligare i en gripandesituation Àn en person som begÄtt ett grovt brott.
Johan Boucht Àr en av dem som i mÄnga Är efterlyst en förÀndring av lagen. Hans förslag Àr en modell likt den som gÀller för polisen i Finland.
ââDen gĂ„r ut pĂ„ att det Ă€r faran i situationen som Ă€r avgörande. Skjutvapen mot person skulle dĂ„ fĂ„ anvĂ€ndas nĂ€r det Ă€r absolut nödvĂ€ndigt för att stoppa en person som orsakar direkt och allvarlig fara för nĂ„gon annans liv eller hĂ€lsa.