UrÄldriga regler styr polisers rÀtt att skjuta

Polisers beslut att skjuta tas i farliga och pressade situationer – men reglerna som styr rĂ€tten att anvĂ€nda vapen kallas svĂ„rtolkade, förĂ„ldrade och nĂ„got som hör hemma "i papperskorgen". LĂ€nge har forskare och polis krĂ€vt en förĂ€ndring, utan resultat. Men nu Ă€r en översyn pĂ„ gĂ„ng.

Polis övar konflikthantering. Att anvÀnda vÄld av olika slag ska vara en sista utvÀg dÄ inga andra medel rÀcker till. Arkivbild.

Polis övar konflikthantering. Att anvÀnda vÄld av olika slag ska vara en sista utvÀg dÄ inga andra medel rÀcker till. Arkivbild.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

RĂ€ttsligt2022-05-08 06:50

Efter upploppen i flera svenska stĂ€der under pĂ„skhelgen dĂ€r poliser utsattes för stor fara samtidigt som de hade svĂ„rt att hantera vĂ„ldsamheterna har frĂ„gan om polisens verktyg vid konfliktsituationer aktualiserats. En del i det handlar om polisers rĂ€tt att anvĂ€nda skjutvapen. Liberalernas partiledare Johan Pehrson och SD-ledaren Jimmie Åkesson har efterlyst förĂ€ndringar i de regelverk som styr vapenanvĂ€ndningen.

Det Ă€r inga nya krav. Under mĂ„nga Ă„r har experter pekat pĂ„ stora brister i dagens reglering. Exempelvis skriver straffrĂ€ttsforskaren Annika NorĂ©e i en rapport frĂ„n 2005 att "papperskorgen Ă€r en mer adekvat placering" om den förordning, skjutkungörelsen, som gĂ€ller. Även polisen har lĂ€nge velat se en förĂ€ndring.

AngelÀget nu

– Sedan mĂ„nga, mĂ„nga Ă„r tillbaka har vi varje Ă„r bett om att skjutkungörelsen ska ses över, för den Ă€r vĂ€ldigt gammal och omodern. Vi vill pĂ„ ett tydligare sĂ€tt ha det reglerat hur polisen ska fĂ„ anvĂ€nda skjutvapen, sĂ€ger rikspolischef Anders Thornberg.

TT: Är det extra angelĂ€get att fĂ„ ordning pĂ„ det hĂ€r nu?

– Det tycker jag, nĂ€r vi haft sĂ„dana hĂ€r upplopp i Sverige. Men ocksĂ„ eftersom polisens medarbetare i högre grad utsĂ€tts för vĂ„ld, och ibland för att klara den yttersta tjĂ€nsteĂ„tgĂ€rden kanske mĂ„ste utöva dödligt vĂ„ld med sitt tjĂ€nstevapen.

Men nu Àr en Àndring av regelverket pÄ gÄng, uppger justitiedepartementet för TT. Regeringen arbetar sedan en tid tillbaka med en översyn dÄ reglerna, som Àr frÄn 1969, behöver moderniseras. NÄgra nÀrmare detaljer kring arbetet kan inte ges i nulÀget.

Komplexa bedömningar

Polisens rÀtt att anvÀnda vÄld styrs av polislagen, medan rÀtten att anvÀnda skjutvapen regleras i den sÄ kallade skjutkungörelsen som nu alltsÄ Àr över 50 Är gammal. DÀr rÀknas bland annat ett 20-tal brott upp dÄ polisen fÄr anvÀnda vapen, om en person som Àr pÄ sannolika skÀl misstÀnkt ska gripas.

– För polismannen Ă€r det inte sĂ„ lĂ€tt att hĂ„lla i minne alla de hĂ€r brotten som rĂ€knas upp, och göra en bedömning av om personen Ă€r pĂ„ sannolika skĂ€l Ă€r misstĂ€nkt för det, sĂ€ger Johan Boucht, professor i straffrĂ€tt vid universitetet i Oslo, specialiserad pĂ„ polisens vĂ„ldsanvĂ€ndning.

Polisen mÄste ocksÄ samtidigt göra en bedömning om ingripandet Àr omedelbart nödvÀndigt och att bruket av skjutvapen Àr försvarligt.

– Det Ă€r mĂ„nga olika bedömningsnivĂ„er, som Ă€r ganska komplexa. DĂ„ ska man tĂ€nka pĂ„ att de situationer dĂ€r det Ă€r aktuellt med skjutvapen ofta sker snabbt, och dĂ„ behöver man ett regelverk som Ă€r ganska enkelt och praktiskt, sĂ€ger Boucht.

RĂ€knas inte upp

Flera av de brott som begicks under pÄskhelgen, som vÄldsamt upplopp eller blÄljussabotage, rÀknas inte upp i skjutkungörelsen.

– Du har bĂ„de lindriga brott men ocksĂ„ andra allvarliga brott som alltsĂ„ inte Ă€r med. Terrorism Ă€r heller inte med, och det gör det ganska speciellt. Jag upplever att det Ă€r ganska sĂ„ tydligt att den hĂ€r bestĂ€mmelsen Ă€r problematisk, sĂ€ger Johan Boucht.

Reglerna tar heller inte hÀnsyn till att en person som begÄr ett lindrigt brott, som inte ingÄr i upprÀkningen, faktiskt kan vara farligare i en gripandesituation Àn en person som begÄtt ett grovt brott.

Johan Boucht Àr en av dem som i mÄnga Är efterlyst en förÀndring av lagen. Hans förslag Àr en modell likt den som gÀller för polisen i Finland.

– Den gĂ„r ut pĂ„ att det Ă€r faran i situationen som Ă€r avgörande. Skjutvapen mot person skulle dĂ„ fĂ„ anvĂ€ndas nĂ€r det Ă€r absolut nödvĂ€ndigt för att stoppa en person som orsakar direkt och allvarlig fara för nĂ„gon annans liv eller hĂ€lsa.

Fakta: Polisens rÀtt att anvÀnda vÄld

I polislagen 10 § regleras polisens rĂ€tt – laga befogenhet – att anvĂ€nda sig av vĂ„ld. VĂ„ld fĂ„r anvĂ€ndas för att genomföra en tjĂ€nsteĂ„tgĂ€rd om inga andra medel rĂ€cker till och det Ă€r försvarligt "med hĂ€nsyn till omstĂ€ndigheterna". Situationer det kan handla om Ă€r exempelvis om polisen möts med vĂ„ld, om nĂ„gon som ska frihetsberövas försöker undkomma eller om en straffbelagd handling eller fara för liv eller hĂ€lsa ska avvĂ€rjas.

Polisens rÀtt att skjuta styrs av skjutkungörelsen, en förordning frÄn 1969. I den listas exempelvis en rad brott dÄ skjutvapen fÄr anvÀndas, nÀr en person som Àr pÄ sannolika skÀl misstÀnkt ska gripas (§2). Dessa Àr bland annat mord, grov misshandel, vÄldtÀkt, rÄn, mordbrand, allmÀnfarlig ödelÀggelse, sabotage, kapning, uppror eller vÀpnat hot mot laglig ordning, spioneri och grovt narkotikabrott.

Polis fÄr ocksÄ skjuta för att hindra nÄgon frÄn att rymma eller nÀr man ska omhÀnderta en person som exempelvis pÄ grund av allvarlig psykisk störning kan utgöra en fara.

I situationer som inte omfattas av §2 fÄr skjutvapenanvÀndning ske under förutsÀttning att Polismyndigheten gett sitt tillstÄnd till detta, exempelvis om ett yttre befÀl godkÀnt att en underordnad anvÀnder sitt vapen.

Poliser har ocksÄ, precis som alla andra, rÀtt att anvÀnda vÄld i nödvÀrn. I skjutkungörelsen nÀmns ocksÄ polisers rÀtt att skjuta i nödvÀrn. Den övervÀldigande majoriteten av gÄnger dÄ poliser skjutit verkanseld hÀnvisas till nödvÀrnsrÀtten.

KÀlla: Polismyndigheten, Polislagen, Kungörelse (1969:84) om polisens anvÀndning av skjutvapen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!