ââDet Ă€r en oro för sĂ€kerheten i farleder och en fara för miljön, sĂ€ger Lotsförbundets ordförande Patrik Wikand.
Ett mer riskbaserat regelverk Àr Transportstyrelsens mÄl. Alla fartyg som Àr över 70 meter lÄnga ska ha lots ombord vid första resan i en farled. Men om samma fartygsbefÀl kommer tillbaka inom ett Är blir det under vissa förutsÀttningar fritt fram utan lots.
Lotsledens svÄrighetsgrad och fartygets konstruktion och last vÀgs dÄ in i bedömningen. Det kommer ocksÄ att bli enklare att ansöka om dispens frÄn lotsplikten.
FĂ€rre lotsningar
ââVi tror att branschen stĂ€ller om nĂ€r det kommer ett nytt regelverk. DĂ„ kan det vara sĂ„ att det blir fĂ€rre lotsningar, beroende pĂ„ att branschen anammar det hĂ€r med att ha kontinuitet, sĂ„ att man anlitar personal som har varit i farleden tidigare, sĂ€ger Johan Skogwik, sektionschef vid Transportstyrelsen.
Men i början blir det sannolikt tvÀrtom, eftersom grÀnsen för lotsplikt i dag Àr högre Àn 70 meter i vissa farleder.
Lotsförbundet bedömer ocksÄ att lotsarna blir fÀrre pÄ sikt med de nya reglerna som börjar gÀlla i december. Det pÄverkar inte bara sjösÀkerheten, utan ocksÄ risken för spionage, menar Patrik Wikand.
ââBara att de mĂ„ste göra en lotsanmĂ€lan och sedan att vi kommer ombord gör ju att man skĂ€rper sig och hĂ„ller sig inom lag och förordning.
Ăgon och öron
Försvarsmakten ser lotsarna som samhÀllets ögon och öron ombord pÄ utlÀndska fartyg.
ââLotsarnas nĂ€rvaro gör det enklare för oss att hitta fartyg som pĂ„ olika sĂ€tt upptrĂ€der annorlunda jĂ€mfört med det normala, sĂ€ger Jimmie Adamsson, kommunikationschef pĂ„ Tredje sjöstridsflottiljen.
Lotsarnas kompetens kan ocksÄ bli avgörande i en kris eller krigssituation om gps-instrument skulle upphöra att fungera, pÄpekar han, och dÀrför tycker Försvarsmakten att det Àr problematiskt om lotskÄren pÄ sikt krymper.
Johan Skogwik understryker att det Àr sjöfarten som betalar för lotsningen och dÀrför kan inte lotsplikten utformas utifrÄn totalförsvarets behov.