Oro för ökat spionage med fÀrre lotsar

Det kan bli lÀttare att spionera lÀngs den svenska kusten nÀr reglerna för lotsplikt Àndras, varnar Försvarsmakten. Lotsarna sjÀlva pekar pÄ ökad risk för olyckor, eftersom nyordningen pÄ sikt vÀntas leda till att fÀrre fartyg i svenska leder har lots ombord.

En lotsbÄt trÀffar en vÄg pÄ vÀg ut frÄn Norra Hamnen i Malmö. Arkivbild.

En lotsbÄt trÀffar en vÄg pÄ vÀg ut frÄn Norra Hamnen i Malmö. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson / TT

SĂ€kerhet2023-05-20 11:19

– Det Ă€r en oro för sĂ€kerheten i farleder och en fara för miljön, sĂ€ger Lotsförbundets ordförande Patrik Wikand.

Ett mer riskbaserat regelverk Àr Transportstyrelsens mÄl. Alla fartyg som Àr över 70 meter lÄnga ska ha lots ombord vid första resan i en farled. Men om samma fartygsbefÀl kommer tillbaka inom ett Är blir det under vissa förutsÀttningar fritt fram utan lots.

Lotsledens svÄrighetsgrad och fartygets konstruktion och last vÀgs dÄ in i bedömningen. Det kommer ocksÄ att bli enklare att ansöka om dispens frÄn lotsplikten.

FĂ€rre lotsningar

– Vi tror att branschen stĂ€ller om nĂ€r det kommer ett nytt regelverk. DĂ„ kan det vara sĂ„ att det blir fĂ€rre lotsningar, beroende pĂ„ att branschen anammar det hĂ€r med att ha kontinuitet, sĂ„ att man anlitar personal som har varit i farleden tidigare, sĂ€ger Johan Skogwik, sektionschef vid Transportstyrelsen.

Men i början blir det sannolikt tvÀrtom, eftersom grÀnsen för lotsplikt i dag Àr högre Àn 70 meter i vissa farleder.

Lotsförbundet bedömer ocksÄ att lotsarna blir fÀrre pÄ sikt med de nya reglerna som börjar gÀlla i december. Det pÄverkar inte bara sjösÀkerheten, utan ocksÄ risken för spionage, menar Patrik Wikand.

– Bara att de mĂ„ste göra en lotsanmĂ€lan och sedan att vi kommer ombord gör ju att man skĂ€rper sig och hĂ„ller sig inom lag och förordning.

Ögon och öron

Försvarsmakten ser lotsarna som samhÀllets ögon och öron ombord pÄ utlÀndska fartyg.

– Lotsarnas nĂ€rvaro gör det enklare för oss att hitta fartyg som pĂ„ olika sĂ€tt upptrĂ€der annorlunda jĂ€mfört med det normala, sĂ€ger Jimmie Adamsson, kommunikationschef pĂ„ Tredje sjöstridsflottiljen.

Lotsarnas kompetens kan ocksÄ bli avgörande i en kris eller krigssituation om gps-instrument skulle upphöra att fungera, pÄpekar han, och dÀrför tycker Försvarsmakten att det Àr problematiskt om lotskÄren pÄ sikt krymper.

Johan Skogwik understryker att det Àr sjöfarten som betalar för lotsningen och dÀrför kan inte lotsplikten utformas utifrÄn totalförsvarets behov.

Fakta: Nya lotsregler i december

FrÄn den 1 december Àndras de 40 Är gamla reglerna för lotsplikt.

Syftet Àr att göra lotsplikten riskbaserad.

I dag finns krav pÄ att anvÀnda lots pÄ svenskt inre vatten för att anlöpa till och frÄn svenska hamnar, om fartygen överstiger en viss lÀngd (olika lÀngdgrÀnser i olika farleder).

De nya reglerna innebÀr att en lots ska vara med vid första resan i farleden om fartyget Àr över 70 meter. Om befÀlhavaren kommer tillbaka till samma farled inom tolv mÄnader kan undantag i mÄnga fall göras frÄn lotsplikten efter en riskbedömning som vÀger samman lotsledens risknivÄ och fartygets risknivÄ, som utgÄr frÄn fartygets konstruktion och last.

Samtidigt införs ett förenklat lotsdispensförfarande för fartyg som bedöms ha lÀgre risk.

KĂ€lla: Transportstyrelsen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!