Monika HĂŒbscher doktorerar vid universitetet i israeliska Haifa och Ă€r forskare vid universitetet i Duisburg-Essen i Tyskland. Hon har riktat in sig pĂ„ hur antisemitism sprids pĂ„ sociala medier.
Efter Hamas attack den 7 oktober har det materialet ökat kraftigt.
ââDet har varit helt jĂ€vla galet, Ă€ven om jag inte vill anvĂ€nda sĂ„dana ord. Det har varit pĂ„ en helt annan nivĂ„ Ă€n jag nĂ„gonsin sett tidigare, sĂ€ger hon.
HĂŒbscher har varit i Sverige nĂ„gra dagar för att förelĂ€sa och bland annat hĂ„lla workshops med lĂ€rare.
Antisemitismen som sprids Ă€r av olika slag, men följer klassiska mönster. Det rör sig om stereotypa bilder som skildrar judar som kroknĂ€sta, lömska och giriga. Andra handlar om att avhumanisera judar â att likna dem vid rĂ„ttor eller ohyra, eller att jĂ€mföra judar med nazister. Det har ocksĂ„ dykt upp referenser till blodanklagelsen, en medeltida konspirationsteori om att judar offrade kristna bebisar rituellt för att baka osötat bröd.
ââDet finns en AI-genererad bild av Nethanyahu (Israels premiĂ€rminister) som stĂ„r med en kniv, omgiven av flammor och blod och i hans panna DavidsstjĂ€rnan, som gör att du förstĂ„r att det inte bara Ă€r riktat mot honom utan handlar om judarna, sĂ€ger Monika HĂŒbscher.
"FörÀndrat vÄra liv"
En sak som gör att antisemitismen skiljer sig mot annan rasism Àr att man blandar nedsÀttande uttryck med andra falska stereotyper och konspirationer om en elit, att judarna i hemlighet kontrollerar medier, banker och maktcenter.
Unga judar som stöter pÄ antisemitism har i studier vittnar om att de blir arga, sorgsna och Àndrar sitt beteende i sociala medier.
ââDet Ă€r verkligen nĂ„got som förĂ€ndrat hela vĂ„ra liv, sĂ€ger Hanna Nir, ordförande för Judiska ungdomsförbundet, om tiden efter terrorstĂ€mplade Hamas attack den 7 oktober.
En del undviker sociala medier helt och hÄllet, andra försöker att vara anonyma och bara bli vÀnner med andra judar, för att slippa mötas av hot och hat.
ââDet Ă€r sĂ„ otroligt sorgligt att se. Vi som jobbat sĂ„ mycket för synlighet och öppenhet, att man ska vara stolt över att vara jude. Det hĂ€r Ă€r sĂ„ mĂ„nga steg tillbaka.
Flera risker
Hur ickejudar pĂ„verkas Ă€r mer oklart. HĂŒbscher ser en risk bĂ„de för en normalisering av judehatet, men ocksĂ„ för en radikalisering.
Hon berÀttar om en muslimsk 17-Äring som trillade över ett Instagramkonto dÀr en variant pÄ blodanklagelsen i nutida kontext fanns. För tjejen var det oklart om det var sant eller inte.
ââHon sĂ€ger sig vara mot antisemitism, men blir lurad av konton pĂ„ Instagram med mĂ„nga följare och likes, och frĂ„gar sig "varför skulle nĂ„n hitta pĂ„ det", berĂ€ttar HĂŒbscher.
Hon tycker att teknikjÀttarna borde ta ett större ansvar, Àven om den enorma mÀngden material som produceras gör det svÄrt.
ââDe bryr sig inte. Huvudutmaningen Ă€r att de bara bryr sig om sin omsĂ€ttning, sĂ€ger hon.