Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning (CAN) har tillsammans med Center för forskning i beroenden, kontroll och styrning (CEACG) vid Helsingfors Universitet tittat pÄ hur spelbolag verkar pÄ sociala medier. Undersökningen Àr ett led i ett forskningsprojekt som inleddes 2018, före avregleringen av den svenska spelmarknaden.
Studien, som delvis finansierats av statliga Svenska spel, och som redovisar data frĂ„n spelbolagens konto under mars mĂ„nad 2017â2020 visar att ett av tre inlĂ€gg pĂ„ Facebook kan nĂ„ minderĂ„riga. PĂ„ Instagram Ă€r resultatet lite drygt hĂ€lften av inlĂ€ggen, medan det pĂ„ Youtube blott var ett klipp som inte var synligt för barn och unga.
"LÄngt kvar"
Enligt svensk lag fÄr spelreklam inte riktas till minderÄriga och budskap om spelande mÄste innehÄlla tydlig information om ÄldersgrÀnser.
"InlĂ€ggen med nĂ„gon sorts meddelande om ansvarsfullt spelande ökade visserligen under 2017â2020 frĂ„n 1 procent till 35 procent, men det Ă€r lĂ„ngt kvar till att kraven Ă€r helt uppfyllda", sĂ€ger Johan Svensson rapportförfattare hos CAN.
De större svenska aktörerna, Svenska spel, Bingolotto och Postkodlotteriet Àr enligt undersökningen mest aktiva pÄ Facebook. Internationella aktörer, med Unibet i spetsen Àr dÀremot betydligt aktivare pÄ Twitter.
FĂ„ interaktioner
Enligt rapporten fanns det under undersökningstidpunkten ingen möjlighet att ÄldersbegrÀnsa enskilda inlÀgg pÄ Twitter. Spelbolagens meddelanden pÄ plattformen har dock minskat kraftigt de senaste Ären. Under mars mÄnad 2017 förekom över 2 000 inlÀgg frÄn spelbolag pÄ Twitter. Samma period 2020 var den siffran nere under 500.
Rapporten pekar Àven pÄ att Àven om inlÀggen kan ses av mÄnga sÄ Àr det fÄ som interagerar med dem. 88 procent av alla inlÀgg hade fÀrre Àn tio kommentarer och 95 procent av inlÀggen delades fÀrre Àn tio gÄnger.