Fel dÀck och tyngd stoppar lastbilar i snön

DÄliga dÀck. Felplacerad last, med för lite tyngd över drivaxeln. Eller kanske var det en personbil i vÀgen. Det finns flera orsaker till att lastbilar fÄr problem vid vintervÀglag och kan blockera trafiken.
–Ha respekt för vĂ€dret, sĂ€ger Ulric LĂ„ngberg pĂ„ Sveriges Ă„keriföretag.

Lastbilar pÄ E6 över HallandsÄsen under onsdagens ovÀder med tÀtt snöfall och halka. MÄnga fick bogseras uppför backen av hjullastare.

Lastbilar pÄ E6 över HallandsÄsen under onsdagens ovÀder med tÀtt snöfall och halka. MÄnga fick bogseras uppför backen av hjullastare.

Foto: Johan Nilsson/TT

Trafik2021-12-03 06:00

NÀr det kommer snövÀder i södra delen av Sverige följs de ofta av rapporter om lastbilar som kört fast, inte kommer upp för en backe eller som har halkat pÄ tvÀren och stÄr i vÀgen.

SÄ blev det ocksÄ denna vecka.

– Vi Ă€r vana vid att kunna ta oss fram oavsett vĂ€der. Men nĂ€r vĂ€dret verkligen biter ifrĂ„n, dĂ„ ska man vara ödmjuk snarare Ă€n arg kan jag tycka, sĂ€ger Ulric LĂ„ngberg, som Ă€r samhĂ€llspolitisk chef pĂ„ Sveriges Ă„keriföretag.

Han sÀger det efter ett ovÀder som har fÄtt privatbilister att klaga pÄ stillastÄende lastbilar, medan lastbilschaufförer klagar pÄ Trafikverket.

– Jag har varit nerringd av Ă„kare som tycker att Trafikverket inte sköter sitt jobb, sĂ€ger LĂ„ngberg.

SjÀlv vill han hÄlla en annan ton.

– Det kommer nĂ„gra dagar per Ă„r som man inte kan gardera sig mot. Vi Ă€r ovana vid sĂ„nt hĂ€r i södra Sverige.

BlÄste snabbt igen

I onsdagens snöfall med kraftig vind blÄste snön snabbt ut igen över nyplogade vÀgar.

– DĂ„ blir det ett evighetsarbete att fĂ„ gjort snö- och halkbekĂ€mpning, sĂ€ger Felicia Danielsson, presskommunikatör pĂ„ Trafikverket.

Men varför Àr det sÄ ofta den tunga yrkestrafiken som blir stillastÄende och Àr i vÀgen?

DĂ€cken, Ă€r en förklaring. Även lastbilar mĂ„ste ha vinterdĂ€ck eller likvĂ€rdig utrustning. Det gĂ€ller ocksĂ„ för utlĂ€ndska fordon. Men bara om det Ă€r vintervĂ€glag.

– Om det regnar i Helsingborg, men snöar i Jönköping, dĂ„ blir sommardĂ€ck pĂ„ en utlĂ€ndsk lastbil olagliga i Jönköping, sĂ€ger Ulric LĂ„ngberg.

Han efterlyser mer resurser till polisen för att arbeta med trafikfrĂ„gor – som lastbilars utrustning.

Bra vinterdÀck för lastbilar Àr dock ingen enkel frÄga.

– LastbilsdĂ€ck mĂ„ste klara stor tyngd och vara slitstarka. Det gĂ„r inte att anpassa gummit till vinterkörning pĂ„ samma sĂ€tt som man gör i dĂ€ck till personbilar, sĂ€ger Mattias Hjort, forskningsledare pĂ„ Statens vĂ€g- och transportforskningsinstitut.

Tyngd pÄ rÀtt stÀlle

Dessutom gÀller det att placera lasten rÀtt. Det mÄste ligga stor tyngd pÄ lastbilens drivande hjulpar, för att det ska fÄ fÀste och vÀggrepp.

DÀr kan det uppstÄ en konflikt med regler om högsta tillÄtna tryck pÄ vÀgen, kanske i landet som transporten Àr pÄ vÀg till.

– Vi tror att mĂ„nga Ă€r för tungt lastade baktill, sĂ€ger Ulric LĂ„ngberg och tĂ€nker pĂ„ svenskt vintervĂ€glag.

Hans bild Àr att det ofta Àr utlÀndska fordon som fÄr stopp i snövÀder, och sedan blockerar för dem som kommer bakom. Lastbilar i lÀnder söder om oss har ocksÄ ofta en konstruktion som Àr mindre lÀmplig pÄ snöiga vÀgar, just med tanke pÄ tyngdens fördelning.

Behöver ha fart

En annan "risk", i Äkeriernas ögon, Àr försiktiga personbilsförare.

– En lastbil kanske klarar en uppförsbacke lĂ€tt om den kan köra i 60 kilometer i timmen hela vĂ€gen, men sĂ„ mĂ„ste man bromsa för en personbil som kör i 30 pĂ„ 110-vĂ€g. Sedan blir lastbilen stĂ„ende tills vĂ€gen Ă€r snöröjd.

– Men man kan inte klandra nĂ„gon för att den varit försiktig, framhĂ„ller Ulric LĂ„ngberg.

Vi mÄste acceptera att vi inte kan styra vÀdret och att det finns vÀder som stÀller till problem.

– Det Ă€r naivt att försöka ta sig fram till varje pris, anser LĂ„ngberg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!