Den internationella lÀsundersökningen Pirls 2021, som presenterades i tisdags, ger svensk skola flera smockor. Andelen elever som har lÄg lÀsförmÄga, eller inte ens nÄr upp till lÄg nivÄ, Àr 19 procent. Det Àr ett svenskt bottenrekord i Pirls mÀtningar som gjorts sedan 2001.
Resultaten för de svagaste lÀsarna har dessutom sjunkit, sÄ avstÄndet till de starkaste lÀsarna har ökat. Pirls visar ocksÄ att lÀsförmÄgan blivit Ànnu starkare kopplad till bakgrund. Det Àr frÀmst elever frÄn resurssvaga hem och elever pÄ skolor i resurssvaga omrÄden som fÄtt sÀmre resultat.
Tiden viktig
Men hur illa Àr det att som tioÄring ha en svag lÀsförmÄga?
ââDet Ă€r ett stort problem. I mellanstadiet förvĂ€ntas elever kunna ta till sig texter pĂ„ ett helt annat sĂ€tt Ă€n i Ă„rskurs 1 och 2. De ska kunna lĂ€sa faktatexter i olika Ă€mnen och det krĂ€ver mer Ă€n lĂ„g nivĂ„ i lĂ€sförmĂ„ga, sĂ€ger Ă sa af Geijerstam, docent i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet och en av experterna knutna till den svenska delen av Pirls.
DÀrmed inte sagt att lÀssvaga tioÄringar inte kan förbÀttra sin lÀsförmÄga.
ââJu tidigare man sĂ€tter in insatser, desto bĂ€ttre naturligtvis. Jag vill inte sĂ€ga att det Ă€r kört, men det krĂ€ver stora insatser.
För de elever som inte har svenska som modersmÄl och dÀrför har ett begrÀnsat svensk ordförrÄd kan förbÀttringar komma ganska fort.
ââMan brukar sĂ€ga att det tar ettâtvĂ„ Ă„r att lĂ€ra sig ett nytt sprĂ„k pĂ„ vardagsnivĂ„. Men Pirlsprovet testar skolsprĂ„ket och det tar tre till fem Ă„r att lĂ€ra sig. SĂ„ tidsaspekten Ă€r viktig, sĂ€ger Ă sa af Geijerstam.
Funktionell analfabet
Skolminister Lotta Edholm (L) har varnat för allvaret i situationen.
ââOm den hĂ€r trenden fortsĂ€tter riskerar vi se en generation av funktionella analfabeter i Sverige, sade hon efter det att resultaten presenterats.
ââDet Ă€r ett ganska drastiskt uttryck, men med ordet âfunktionellâ sĂ€tter hon fingret pĂ„ nĂ„got vĂ€sentligt, nĂ€mligen att den lĂ€sförstĂ„else vi behöver Ă€r i relation till det samhĂ€lle vi lever i. Stannar man pĂ„ en lĂ„g lĂ€snivĂ„ som vuxen blir det vĂ€ldigt svĂ„rt att ta till sig text pĂ„ den nivĂ„ som krĂ€vs, sĂ€ger Ă sa af Geijerstam.
Hon pekar samtidigt pÄ en av de positiva signalerna i Pirls 2021, nÀmligen att fler lÀrare Àn tidigare arbetar med olika lÀsstrategier för eleverna.
ââDet har satsats vĂ€ldigt mycket pĂ„ fortbildning av lĂ€rare, i LĂ€slyftet, men Ă€ven kommuner har gjort egna fortbildningssatsningar. OcksĂ„ i lĂ€rarutbildningarna har lĂ€sstrategier tagits in mer och mer.
ââVi ser positiva tecken pĂ„ vad som sker i klassrummen, dĂ€r lĂ€rare verkligen jobbar pĂ„. DĂ€rför tror jag inte pĂ„ att göra om lĂ€roplaner eller lĂ€rarutbildningar, för det Ă€r inte dĂ€r problemet ligger. Det Sverige sticker ut pĂ„ Ă€r skolsegregationen â skolor som har det tufft har fĂ„tt det tuffare.
TT: Vad behöver skolan för att vÀnda utvecklingen?
ââDet jag hör lĂ€rare efterlysa Ă€r mer personal och mindre klasser, sĂ„ att man fĂ„r möjlighet att stötta eleverna. Det handlar om en ekonomisk prioritering.
Hon hÄller inte med om att Sverige riskerar en generation av funktionella analfabeter.
ââInte med det starka arbete som görs i klassrummen. Men samhĂ€llet behöver satsa, vi kan inte slĂ€ppa de lĂ€ssvaga.
Det krÀvs ett politiskt arbete för att minska skolsegregationen, men hela samhÀllet mÄste stötta lÀsandet, sÀger hon vidare.
ââDetta Ă€r inget som kan lösas enbart de timmar eleverna Ă€r i skolan.