Forskare: Behöver inte vara kört för de lÀssvaga

Andelen lÀssvaga tioÄringar i Sverige har vuxit till den högsta pÄ hela 2000-talet. Var femte elev riskerar att bromsas i fortsatta studier och arbetsliv.
–Jag vill inte sĂ€ga att det Ă€r kört, men det krĂ€vs stora insatser, sĂ€ger lĂ€sforskaren Åsa af Geijerstam.

Gapet mellan de lÀgst presterande och de högst presterande eleverna har ökat avsevÀrt i Pirls 2021.

Gapet mellan de lÀgst presterande och de högst presterande eleverna har ökat avsevÀrt i Pirls 2021.

Foto: Anders Humlebo/TT

Utbildning2023-05-21 07:35

Den internationella lÀsundersökningen Pirls 2021, som presenterades i tisdags, ger svensk skola flera smockor. Andelen elever som har lÄg lÀsförmÄga, eller inte ens nÄr upp till lÄg nivÄ, Àr 19 procent. Det Àr ett svenskt bottenrekord i Pirls mÀtningar som gjorts sedan 2001.

Resultaten för de svagaste lÀsarna har dessutom sjunkit, sÄ avstÄndet till de starkaste lÀsarna har ökat. Pirls visar ocksÄ att lÀsförmÄgan blivit Ànnu starkare kopplad till bakgrund. Det Àr frÀmst elever frÄn resurssvaga hem och elever pÄ skolor i resurssvaga omrÄden som fÄtt sÀmre resultat.

Tiden viktig

Men hur illa Àr det att som tioÄring ha en svag lÀsförmÄga?

– Det Ă€r ett stort problem. I mellanstadiet förvĂ€ntas elever kunna ta till sig texter pĂ„ ett helt annat sĂ€tt Ă€n i Ă„rskurs 1 och 2. De ska kunna lĂ€sa faktatexter i olika Ă€mnen och det krĂ€ver mer Ă€n lĂ„g nivĂ„ i lĂ€sförmĂ„ga, sĂ€ger Åsa af Geijerstam, docent i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet och en av experterna knutna till den svenska delen av Pirls.

DÀrmed inte sagt att lÀssvaga tioÄringar inte kan förbÀttra sin lÀsförmÄga.

– Ju tidigare man sĂ€tter in insatser, desto bĂ€ttre naturligtvis. Jag vill inte sĂ€ga att det Ă€r kört, men det krĂ€ver stora insatser.

För de elever som inte har svenska som modersmÄl och dÀrför har ett begrÀnsat svensk ordförrÄd kan förbÀttringar komma ganska fort.

– Man brukar sĂ€ga att det tar ett–tvĂ„ Ă„r att lĂ€ra sig ett nytt sprĂ„k pĂ„ vardagsnivĂ„. Men Pirlsprovet testar skolsprĂ„ket och det tar tre till fem Ă„r att lĂ€ra sig. SĂ„ tidsaspekten Ă€r viktig, sĂ€ger Åsa af Geijerstam.

Funktionell analfabet

Skolminister Lotta Edholm (L) har varnat för allvaret i situationen.

– Om den hĂ€r trenden fortsĂ€tter riskerar vi se en generation av funktionella analfabeter i Sverige, sade hon efter det att resultaten presenterats.

– Det Ă€r ett ganska drastiskt uttryck, men med ordet “funktionell” sĂ€tter hon fingret pĂ„ nĂ„got vĂ€sentligt, nĂ€mligen att den lĂ€sförstĂ„else vi behöver Ă€r i relation till det samhĂ€lle vi lever i. Stannar man pĂ„ en lĂ„g lĂ€snivĂ„ som vuxen blir det vĂ€ldigt svĂ„rt att ta till sig text pĂ„ den nivĂ„ som krĂ€vs, sĂ€ger Åsa af Geijerstam.

Hon pekar samtidigt pÄ en av de positiva signalerna i Pirls 2021, nÀmligen att fler lÀrare Àn tidigare arbetar med olika lÀsstrategier för eleverna.

– Det har satsats vĂ€ldigt mycket pĂ„ fortbildning av lĂ€rare, i LĂ€slyftet, men Ă€ven kommuner har gjort egna fortbildningssatsningar. OcksĂ„ i lĂ€rarutbildningarna har lĂ€sstrategier tagits in mer och mer.

– Vi ser positiva tecken pĂ„ vad som sker i klassrummen, dĂ€r lĂ€rare verkligen jobbar pĂ„. DĂ€rför tror jag inte pĂ„ att göra om lĂ€roplaner eller lĂ€rarutbildningar, för det Ă€r inte dĂ€r problemet ligger. Det Sverige sticker ut pĂ„ Ă€r skolsegregationen – skolor som har det tufft har fĂ„tt det tuffare.

TT: Vad behöver skolan för att vÀnda utvecklingen?

– Det jag hör lĂ€rare efterlysa Ă€r mer personal och mindre klasser, sĂ„ att man fĂ„r möjlighet att stötta eleverna. Det handlar om en ekonomisk prioritering.

Hon hÄller inte med om att Sverige riskerar en generation av funktionella analfabeter.

– Inte med det starka arbete som görs i klassrummen. Men samhĂ€llet behöver satsa, vi kan inte slĂ€ppa de lĂ€ssvaga.

Det krÀvs ett politiskt arbete för att minska skolsegregationen, men hela samhÀllet mÄste stötta lÀsandet, sÀger hon vidare.

– Detta Ă€r inget som kan lösas enbart de timmar eleverna Ă€r i skolan.

Fakta: LÄg nivÄ, eller lÀgre

SÄ definieras lÄg kunskapsnivÄ i lÀsförstÄelse:

Skönlitteratur: Vid lÀsning av i huvudsak enkla skönlitterÀra texter kan eleverna

hitta och Äterge tydligt uttalade uppgifter, handlingar eller idéer i texten
dra enkla slutsatser kring karaktÀrernas handlingar.

Sakprosa:

Vid lÀsning av i huvudsak enkla faktatexter kan eleverna

- hitta och Äterge tydligt uttalade uppgifter
dra enkla slutsatser och ge stöd till ett resultat.

I Sverige var andelen pÄ lÄg nivÄ 14 procent, under lÄg nivÄ 5 procent.

I Finland var motsvarande andelar 12 respektive 4 procent,

i Danmark och Norge 15 respektive 4 procent.

EU-/OECD-snittet var 18 respektive 6 procent.

KĂ€lla: Skolverkets rapport Pirls 2021


Fakta: Dessa elevgrupper deltar inte i Pirls

Dessa skolor och grupper av elever deltar inte (exkluderas) i Pirls:

GrundsÀrskolor (för elever med intellektuell funktionsnedsÀttning) och specialskolor (för elever med hörsel- eller synnedsÀttning och/eller grav sprÄkstörning).

Elever som gÄr i grundskolan men som har en fysisk eller kognitiv funktionsnedsÀttning och lÀraren bedömer att den Àr av sÄdan grad att eleven inte kan delta.

Elever som Àr sÄ nya i provsprÄket att de inte kan göra lÀstestet, exempelvis en elev som fÄtt mindre Àn ett Ärs undervisning pÄ svenska.

Grundregeln Àr att elever som deltar i ordinarie undervisning och gör andra prov pÄ skolan ska kunna delta i Pirls. Vissa anpassningar kan göras. Exempelvis kan elever med koncentrationssvÄrigheter fÄ göra Pirlstestet i ett eget rum.

Exkluderingar pÄ elevnivÄ avgörs pÄ respektive skola.

I Sverige lÄg exkluderingsgraden pÄ 5,5 procent i Pirls 2021, nÄgot över Pirls riktmÀrke pÄ 5,0 procent. EU-/OECD-snittet var 5,7 procent.

Deltarfrekvensen (efter exkludering) i svenska Pirls var 90 procent, densamma som EU-OECD-snittet. Ansvariga forskarorganisationen IEA har satt 75 procent som lÀgsta godtagbara deltagarfrekvens.

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!