LĂ€tt att elever i framkant hamnar i skymundan

Elever som ligger lĂ„ngt fram i undervisningen fĂ„r sĂ€llan de utmaningar de skulle behöva. Som en konsekvens riskerar de högpresterande eleverna att tappa motivationen, bli passiva – och misslyckas.

Presterar bra, men skulle kunna nÄ lÀngre. Arkivbild.

Presterar bra, men skulle kunna nÄ lÀngre. Arkivbild.

Foto: Alexander Olivera/TT

Utbildning2022-11-22 11:10

Skolinspektionen har granskat hur 29 skolor i landet arbetar för att högpresterande elever i Ärskurs 4 ska behÄlla sitt intresse för skolarbetet och nÄ sin fulla potential.

PÄ merparten (24 stycken) av de besökta skolorna tenderar frÄgan att falla bort, eller fÄr stÄ tillbaka dÀrför att elever i behov av stöd Àr i fokus. PÄ flera skolor rÄdde en osÀkerhet kring vilka elever som egentligen skulle behöva fler utmaningar.

– Eftersom ett antal elever i Ă„rskurs 4 redan slutat prestera kan man missa att anledningen för en del Ă€r att de Ă€r understimulerade, inte att de har svĂ„rt att lĂ€ra, sĂ€ger Ulrika Rosengren, projektledare för granskningen.

Ett slöseri

Skolinspektionen pekar i rapporten pÄ ett slöseri:

– Om vi inte lĂ„ter alla elever utvecklas sĂ„ lĂ„ngt som möjligt blir det ett resursslöseri för samhĂ€llet. Konsekvensen för de enskilda eleverna kan ju bli att de slutar presterar och i vĂ€rsta fall blir hemmasittare, sĂ€ger Ulrika Rosengren.

Hon pÄpekar att det handlar om en ganska stor grupp. Mellan 15 och 20 procent i en elevkull bedöms vara högpresterande och fem procent kan rÀknas som sÀrskilt begÄvade.

– Det finns nog ett stort mörkertal och det Ă€r sorgligt att det finns elever som inte trivs i skolan dĂ€rför att de tycker att det Ă€r ointressant.

LĂ€rarbrist

Chansen för de högpresterande att bli uppmÀrksammade och fÄ tuffare utmaningar tycks dock vara större om skolan har en hög andel behöriga lÀrare, enligt Skolinspektionens rapport.

– Det Ă€r kanske inte sĂ„ konstigt att en behörig lĂ€rare har lĂ€ttare att hitta stimulans och utmaningar för dessa elever. Utmaningen för rektorerna Ă€r att det rĂ„der lĂ€rarbrist, sĂ€ger Ulrika Rosengren.

Även högpresterande gymnasieelever riskerar att fĂ„ lĂ„ngtrĂ„kigt, visade en rapport som Skolinspektionen publicerade för fyra Ă„r sedan. Granskningen var inriktad pĂ„ elever pĂ„ det naturvetenskapliga programmet.

– Man skulle vilja att det hade hĂ€nt mer, men min kĂ€nsla Ă€r Ă€ndĂ„ att vi denna gĂ„ng inte mottagits lika undrande och skeptiskt pĂ„ skolorna. De skolor vi har besökt denna gĂ„ng har varit vĂ€ldigt intresserade av att bli bĂ€ttre pĂ„ detta, sĂ€ger Ulrika Rosengren.

Fakta: Om granskningen

Skolinspektionen genomförde granskningen under vÄrterminen 2022.

Den omfattade 29 skolor, varav 24 kommunala och fem fristÄende.

I syfte att fÄnga skolor med olika förutsÀttningar ingick nio skolor i ett sÀrskilt urval utifrÄn att skolorna har en lÄg andel elever med förÀldrar med eftergymnasial utbildning, medan övriga 20 skolor Àr slumpvis utvalda.

Granskningen innefattar gruppintervjuer med elever och lĂ€rare samt intervjuer med representanter för elevhĂ€lsan och eventuella ”nyckelpersoner”. PĂ„ varje skola har Ă€ven rektor intervjuats.

Skolinspektionen genomförde ocksÄ lektionsobservationer.

KĂ€lla: Skolinspektionen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!