SvÄrt fÄ jobb efter gymnasiesÀrskolan

Var tredje ung person saknade helt sysselsÀttning hösten efter att de lÀmnat sÀrskolan, visar en ny kartlÀggning. Ett oroande resultat, enligt Skolverket.

Endast en av tio ungdomar hade jobb hösten efter att de lÀmnat gymnasiesÀrskolan 2020. Arkivbild.

Endast en av tio ungdomar hade jobb hösten efter att de lÀmnat gymnasiesÀrskolan 2020. Arkivbild.

Foto: Matthias Schrader/AP/TT

Utbildning2022-12-21 18:07

GymnasiesÀrskolan tar emot elever med intellektuell funktionsnedsÀttning. Den ska ge eleverna en bra grund för yrkesarbete och fortsatta studier pÄ till exempel folkhögskola.

Skolverket har nu för första gĂ„ngen kunnat följa upp hur det gĂ„tt för ungdomar efter gymnasiesĂ€rskolan. Det handlar om 1 402 personer som gjorde sitt fjĂ€rde och sista gymnasielĂ€sĂ„r 2019/20.

Vet inte

Uppföljningen visar att ungefÀr hÀlften deltog i daglig verksamhet. Lite mer Àn var tionde studerade och knappt var tionde arbetade. Men var tredje ung person hade ingen sysselsÀttning alls.

– Det Ă€r ju gymnasiesĂ€rskilans uppgift att förbereda eleverna för arbete, sĂ„ det Ă€r oroande att sĂ„ fĂ„ hade jobb. Det Ă€r ocksĂ„ allvarligt att sĂ„ mĂ„nga elever varken Ă€r i arbete, studier eller daglig verksamhet – vi vet helt enkelt inte vad dessa elever gör. Det Ă€r allvarligt att de inte har fĂ„ngats upp, det Ă€r som att det uppstĂ„tt ett vakuum efter gymnasiesĂ€rskolan, sĂ€ger undervisningsrĂ„d Cecilia HĂ„gemark.

Uppföljningen mÀter sysselsÀttningen hösten 2020, det vill sÀga under pandemin.

– Det gĂ„r inte att utesluta en viss pandemieffekt, men nĂ€r vi jĂ€mför med motsvarande statistik för gymnasieskolan ser etableringsgraden helt annorlunda ut. SĂ„ den hĂ€r gruppen har en vĂ€ldigt svag stĂ€llning pĂ„ arbetsmarknaden.

FĂ„ vana

Det finns mÄnga skÀl till detta, fortsÀtter Cecilia HÄgemark.

– En nyckelfaktor Ă€r det finns arbetsplatsförlagt lĂ€rande (APL) med hög kvalitet och inom det yrkesomrĂ„de som eleverna utbildas för. Det handlar om att som individ bli van vid och bekvĂ€m med att befinna sig pĂ„ en arbetsplats, men ocksĂ„ fĂ„ de kunskaper som man behöver för att kunna ta ett arbete.

Men det Àr inte alltid eleverna fÄr en relevant APL-plats.

– Det finns nog verkligen en vilja hos arbetsgivare att bidra till det, men man kanske behöver mer kunskap om elevgruppen, och stöd inför mottagandet, sĂ€ger Cecilia HĂ„gemark.

Hon pÄpekar att gymnasiesÀrskolan har bÄde nationella och individuella program. De sistnÀmnde Àr anpassade för elever med större svÄrigheter, som inte har möjlighet att följa ett nationellt program.

– För dessa elever Ă€r daglig verksamhet ofta ett vĂ€ldigt gott alternativ, medan elever pĂ„ de nationella programmen i första hand kan strĂ€va efter en etablering pĂ„ arbetsmarknaden, sĂ€ger Cecilia HĂ„gemark.

Fakta: GymnasiesÀrskolan

GymnasiesÀrskolan ska ge elever med intellektuell funktionsnedsÀttning en för dem anpassad utbildning. Den ska ge en god grund för yrkesverksamhet och fortsatta studier samt för personlig utveckling och ett aktivt deltagande i samhÀllslivet.

GymnasiesÀrskolan ger inte behörighet till universitet och högskola.

GymnasiesÀrskolan har nationella program och individuella program.

Skolverkets uppföljning av kullen som lÀmnade gymnasiesÀrskolan vÄren 2020 visar att i gruppen som gÄtt ett nationellt program var det 40 procent som varken arbetade, studerade eller deltog i daglig verksamhet hösten samma Är. NÀst vanligast var att delta i daglig verksamhet (33 procent). Andelen som arbetade var 17 procent.

I gruppen som gÄtt ett individuellt program deltog 74 procent i daglig verksamhet, medan 22 procent saknade sysselsÀttning. NÀstan inga hade arbete och 8 procent studerade. (Totalen överstiger 100 procent dÄ en individ kan kombinera exempelvis daglig verksamhet och studier).

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!