GymnasiesÀrskolan tar emot elever med intellektuell funktionsnedsÀttning. Den ska ge eleverna en bra grund för yrkesarbete och fortsatta studier pÄ till exempel folkhögskola.
Skolverket har nu för första gÄngen kunnat följa upp hur det gÄtt för ungdomar efter gymnasiesÀrskolan. Det handlar om 1 402 personer som gjorde sitt fjÀrde och sista gymnasielÀsÄr 2019/20.
Vet inte
Uppföljningen visar att ungefÀr hÀlften deltog i daglig verksamhet. Lite mer Àn var tionde studerade och knappt var tionde arbetade. Men var tredje ung person hade ingen sysselsÀttning alls.
ââDet Ă€r ju gymnasiesĂ€rskilans uppgift att förbereda eleverna för arbete, sĂ„ det Ă€r oroande att sĂ„ fĂ„ hade jobb. Det Ă€r ocksĂ„ allvarligt att sĂ„ mĂ„nga elever varken Ă€r i arbete, studier eller daglig verksamhet â vi vet helt enkelt inte vad dessa elever gör. Det Ă€r allvarligt att de inte har fĂ„ngats upp, det Ă€r som att det uppstĂ„tt ett vakuum efter gymnasiesĂ€rskolan, sĂ€ger undervisningsrĂ„d Cecilia HĂ„gemark.
Uppföljningen mÀter sysselsÀttningen hösten 2020, det vill sÀga under pandemin.
ââDet gĂ„r inte att utesluta en viss pandemieffekt, men nĂ€r vi jĂ€mför med motsvarande statistik för gymnasieskolan ser etableringsgraden helt annorlunda ut. SĂ„ den hĂ€r gruppen har en vĂ€ldigt svag stĂ€llning pĂ„ arbetsmarknaden.
FĂ„ vana
Det finns mÄnga skÀl till detta, fortsÀtter Cecilia HÄgemark.
ââEn nyckelfaktor Ă€r det finns arbetsplatsförlagt lĂ€rande (APL) med hög kvalitet och inom det yrkesomrĂ„de som eleverna utbildas för. Det handlar om att som individ bli van vid och bekvĂ€m med att befinna sig pĂ„ en arbetsplats, men ocksĂ„ fĂ„ de kunskaper som man behöver för att kunna ta ett arbete.
Men det Àr inte alltid eleverna fÄr en relevant APL-plats.
ââDet finns nog verkligen en vilja hos arbetsgivare att bidra till det, men man kanske behöver mer kunskap om elevgruppen, och stöd inför mottagandet, sĂ€ger Cecilia HĂ„gemark.
Hon pÄpekar att gymnasiesÀrskolan har bÄde nationella och individuella program. De sistnÀmnde Àr anpassade för elever med större svÄrigheter, som inte har möjlighet att följa ett nationellt program.
ââFör dessa elever Ă€r daglig verksamhet ofta ett vĂ€ldigt gott alternativ, medan elever pĂ„ de nationella programmen i första hand kan strĂ€va efter en etablering pĂ„ arbetsmarknaden, sĂ€ger Cecilia HĂ„gemark.