Brandflyget spanar efter skogsbrÀnder i vÀrmen

VÀrmen gör att det rÄder hög brandrisk i skog och mark. Brandflyget Àr rÀddningstjÀnstens "ögon" i luften.
–Syftet med deras bevakning Ă€r att övervaka de lite mer oĂ„tkomliga omrĂ„dena med skog dĂ€r allmĂ€nheten kanske inte upptĂ€cker brĂ€nder sĂ„ tidigt, sĂ€ger Stefan Karlsson, regional insatsledare i Storgöteborg.

Brandflygarna spanar över Stigfjorden i södra BohuslÀn.

Brandflygarna spanar över Stigfjorden i södra BohuslÀn.

Foto: Hans Johansson

VĂ€rmen2022-07-21 20:01

SMHI meddelar att "det mycket varma och torra vÀdret gör att risken för brand i skog och mark under torsdagen Àr mycket stor till extremt stor".

Det innebÀr att rÀddningstjÀnsten bÄde pÄ onsdagen och torsdagen har beordrat upp brandflyget över Göteborg och BohuslÀn.

Aeroklubben i Göteborg spanar över Göteborg och södra BohuslĂ€n i sin Cessna 172. Piloten Erik Öhman flyger medan Hans Johansson hĂ„ller utkik. I det torra vĂ€dret vill rĂ€ddningstjĂ€nsten ha tvĂ„ flygningar per dag.

– Vi Ă€r uppe i en och en halv timme vid varje flygning, berĂ€ttar Hans Johansson.

"LĂ€tt att se"

De spanar efter rökpelare frÄn misstÀnkta brÀnder.

– Vi har ganska lĂ€tt att se röken nĂ€r en brand vĂ€l har startat. Det Ă€r tydligt om det tagit sig ordentligt, sĂ€ger Hans Johansson.

Men det kan ocksÄ vara falsklarm, till exempel nÄgon som eldar skrÀp eller dammoln frÄn ett grustag.

Vid misstankar flyger de nÀrmare för att bekrÀfta att det rör sig om en skogsbrand. Hela tiden har planet kontakt med rÀddningstjÀnsten via radio. Planet har ocksÄ möjlighet att skicka koordinater och bilder frÄn brandomrÄden.

– Är det en brand ligger vi kvar och hjĂ€lper rĂ€ddningstjĂ€nsten att hitta fram och ger dem en bild av brandens utbredning, berĂ€ttar Johansson.

"Oerhört viktigt"

RÀddningstjÀnsten kan inte nog framhÄlla betydelsen av brandflyget.

– Den Ă€r oerhört viktig för oss att fĂ„ en bevakning, sĂ€ger Stefan Karlsson.

Det finns ett antal flygrutter i olika delar av landet som flygs av lokala flygklubbar. Det Àr de lokala rÀddningstjÀnsterna som bedömer behovet av vilka rutter som ska flygas.

– Vi vĂ€rderar varje dag brandriskprognoserna frĂ„n SMHI och vi tittar pĂ„ MSB:s prognoser för ytskikt och uttorkning innan vi fattar beslut, sĂ€ger Stefan Karlsson.

Sedan i maj har Aeroklubben i Göteborg flugit omkring 15 uppdrag, fyra bara de senaste dagarna. Och de har redan kunnat upptÀck och larma om ett par skogsbrÀnder.

Fakta: Brandflyg

Brandflyget stöttar rÀddningstjÀnsten med att lokalisera brÀnder innan de hinner vÀxa till sig.

En tidigt upptÀckt skogsbrand innebÀr att skogsÀgarna kan undvika att fÄ stora skogsarealer nedbrÀnda

Det kan ocksÄ minska kostnaderna för rÀddningstjÀnsten dÄ de kan snabbt bekÀmpa brÀnder innan de vÀxer sig stora, vilket krÀver stora resurser att slÀcka.

Piloterna som flyger gör det frivilligt och fÄr ingen ersÀttning annat Àn att de fÄr flygtid.

Brandflyget startade pÄ 1950-talet i Sverige

KÀlla: Linköpings flygklubb

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!