SMHI meddelar att "det mycket varma och torra vÀdret gör att risken för brand i skog och mark under torsdagen Àr mycket stor till extremt stor".
Det innebÀr att rÀddningstjÀnsten bÄde pÄ onsdagen och torsdagen har beordrat upp brandflyget över Göteborg och BohuslÀn.
Aeroklubben i Göteborg spanar över Göteborg och södra BohuslĂ€n i sin Cessna 172. Piloten Erik Ăhman flyger medan Hans Johansson hĂ„ller utkik. I det torra vĂ€dret vill rĂ€ddningstjĂ€nsten ha tvĂ„ flygningar per dag.
ââVi Ă€r uppe i en och en halv timme vid varje flygning, berĂ€ttar Hans Johansson.
"LĂ€tt att se"
De spanar efter rökpelare frÄn misstÀnkta brÀnder.
ââVi har ganska lĂ€tt att se röken nĂ€r en brand vĂ€l har startat. Det Ă€r tydligt om det tagit sig ordentligt, sĂ€ger Hans Johansson.
Men det kan ocksÄ vara falsklarm, till exempel nÄgon som eldar skrÀp eller dammoln frÄn ett grustag.
Vid misstankar flyger de nÀrmare för att bekrÀfta att det rör sig om en skogsbrand. Hela tiden har planet kontakt med rÀddningstjÀnsten via radio. Planet har ocksÄ möjlighet att skicka koordinater och bilder frÄn brandomrÄden.
ââĂr det en brand ligger vi kvar och hjĂ€lper rĂ€ddningstjĂ€nsten att hitta fram och ger dem en bild av brandens utbredning, berĂ€ttar Johansson.
"Oerhört viktigt"
RÀddningstjÀnsten kan inte nog framhÄlla betydelsen av brandflyget.
ââDen Ă€r oerhört viktig för oss att fĂ„ en bevakning, sĂ€ger Stefan Karlsson.
Det finns ett antal flygrutter i olika delar av landet som flygs av lokala flygklubbar. Det Àr de lokala rÀddningstjÀnsterna som bedömer behovet av vilka rutter som ska flygas.
ââVi vĂ€rderar varje dag brandriskprognoserna frĂ„n SMHI och vi tittar pĂ„ MSB:s prognoser för ytskikt och uttorkning innan vi fattar beslut, sĂ€ger Stefan Karlsson.
Sedan i maj har Aeroklubben i Göteborg flugit omkring 15 uppdrag, fyra bara de senaste dagarna. Och de har redan kunnat upptÀck och larma om ett par skogsbrÀnder.