Mats Eriksson, Boden, är en sann entusiast. Han var med och grundade Motorentusiasterna i Norr 2013. Helgens moppemeet var ett samarrangemang tillsammans med farmen. Han poängterade att de med träffen vill locka intresserade mopedentusiaster, inte bara medlemmar.

Han är 57 år och blev intresserad av mopeder som tonåring, men sålde sin vid 17 och sedan blev det bara bilar tills för tio år sedan. Då återupptog han sitt intresse från ungdomsåren.

Varför?
Artikelbild

Marina Wikberg, Rutvik Hellmoppers, har varit på tur med sin moppe.

– Jag har alltid tyckt att mopeder har en fascinerande konstruktion, svarade Mats Eriksson.

Äldre mopeder intresserar honom mest. Han har "bara" fyra stycken och visar en velociped från 1953.

– Det är en cykel med motor.

Mats Eriksson berättar att veteranmoppar på senaste tiden har rönt ett stort intresse. Träffar i södra Sverige kan samla tusen mopedister.

Artikelbild

Roger Pettersson med "Den kyligaste moppen", en saxoped från -59, Crescent.

– Vi försöker dra igång något liknande här.

De har haft en dags-träffar. Det är första gången de ordnat ett flerdags-arrangemang från fredag till söndag. Träffen samlade ägare till 39 veteranmopeder.

Artikelbild

"Det behövs lite omvårdnad", säger Robert Sundqvist och tar hand om sin Puch.

Under helgen har de bland annat ordnat mopedrally, lemansrace och kortege genom Boden. På lördagskvällen var det musikunderhållning med The Moppers.

13 ekipage deltog i racet som går ut på att man springer till sin moppe och sedan kör 20 meter. Den som är snabbast vinner. Tävlingen avgörs genom utslagning. Peter Wikberg vann.

Artikelbild

Marina Wikberg och Peter Wikberg är två av entusiasterna som samlades i Boden i helgen.

– Promenadseger, säger Marina Wikberg och skrattar, men tillägger att sista racet var tight.

Roger Pettersson, Töre, tog hem segern i tävlingen "Den kyligaste moppen". Han har också fyra stycken.

Artikelbild

Mats Eriksson med en av sina fyra veteranmoppar från 1953. "Det är en velociped, en cykel med motor."

– Jag tycker de är lagom stora och så är det ganska avslappnat. När man kör runt på en sådan här är det inte lönt att stressa och det är bra.

De åker runt och filosoferar och njuter av naturen i runt 30 kilometer i timmen.

Rallyt genomfördes på vägarna runt Pagla. Då handlade det inte bara om att köra fort, utan deltagarna fick även svara på frågor som mats Eriksson knåpat ihop.

– Jag försöker göra frågor så att man ska lära sig något också.

Han tycker det är roligt att träffas, se och lära av varandra, och umgås.