(bilden heter JägarYoga16)

Mycket bra för stel och värkande nacke.

A. Stå med höftbredd isär så att man står stadigt på marken.

Artikelbild

B. Knäpp händerna framför dig och vrid sedan handflatorna bort från dig.

C. Håll armarna raka hela tiden. Lyft sedan dina båda armar uppåt mot himlen. Stanna tio sekunder men när man blir säker kan man stål 30-60 sekunder.

D. Ta om övningen och byt handknäppningsgrepp så att du får andra lillfingret nedåt.

(bilden Yoga1)

Artikelbild

2. Halva hunden (Ardha Uttanasana).

Öppnar upp för stela axlar och förebygger ryggvärk efter långvarigt sittande på till exempel älgpasset.

Artikelbild

Gör så här:

A. Sträck på armar och rygg så mycket du kan. Svanka inte.

Artikelbild

B. Spänn lårmusklerna så att du känner hur knäskålarna lyfts upp lite.

C. Fäll framåt mot till exempel ett träd. Motverka att man översträcker benen (knäna). Viktigt vid överrörlighet.

(bild Yoga2)

3. Stolpositionen (Utkatasana)

Stärker svaga benmuskler.

A. Om det gör ont i knäna så sjunk inte ned hela vägen till 90 grader.

B. Svanka inte utan pressa svanken upp mot trädet istället.

C. Knäpp händer framför dig och sträck på armarna.

D. För sedan armarna uppåt så långt som du kan (utan att böja armarna).

(bilden heter ”Yoga6”)

4. Sittande bröststräck mot jaktryggsäck (Dandasana)

Öppnar upp stela axlar och motverkar stelhet på framsidan av bröstkorgen.

A. Sätt dig ned på marken. Vid stela axlar eller axelproblem är det bra att du sitter på något så att du kommer upp en liten bit från marken. Då blir det lättare att föra armarna bakom sig.

B. Sträck på ryggen. Det är viktigt. Inte sitta som en ostbåge. Börja med att lägga en arm bakom dig så att den vilar uppe på ryggsäcken. Sedan gör man samma sak med den andra.

C. Är man mjuk kan man också knäppa båda händerna men det är inte ett måste.

(bilden heter ”Yoga7”)

5. Halva jakthunden

Suverän för stela axlar.

A. Knästående med knäna lite isär. Placera armbågarna på stolsitsen.

B. Ta en pinne eller vedklabb och pressa handflatorna mot varandra.

C. Svanka inte utan håll ryggen rak. Sjunk ned i axelpartierna så att man öppnar upp armhålorna så mycket som möjligt (sträva med armhålorna ned mot marken utan att svanka).

Fakta Iyengaryoga

* Iyengaryoga grundades av indiern Bellur Kirschna Sundararaja Iyengar.