46 848 besökte Jokkmokks marknad

JOKKMOKK. Vintermarknaden i Jokkmokk hade i år 46 848 besökare. En bra siffra, tycker Barbro Stenman vid turistbyrån.-Det var lite mer än vi förväntade oss. Vädret spelade en stor roll, säger hon.

46 848 personer besökte Jokkmokks marknad i år. Bra väder bidrog till att ett besökstal över förväntan. Fotograf: Marie Ridderström

46 848 personer besökte Jokkmokks marknad i år. Bra väder bidrog till att ett besökstal över förväntan. Fotograf: Marie Ridderström

Foto: Fotograf saknas!

Jokkmokk2008-02-26 00:00
Nu är Vägverkets trafikräkning klar och den visade att 46 848 personer besökte Jokkmokks marknad i år. Trafikräkningen avser de tre marknadsdagarna 7, 8 och 9 februari.

Jokkmokks 403:e marknad var återigen en riktigt välbesökt marknad. I fjol var besöksantalet närmare 50 000 men turistbyråns personal är nöjda med årets siffra.

-Det är en fantastisk siffra. Vi är mycket nöjda. Vädret spelade en stor roll, det var inte så kallt, då får man många besökare från närområdet. Vi hade många fina artister som lockade besökarna, "Svenne och Lotta" drog fullt hus i Folkets hus, säger Barbro Stenman.

Trafikräkning

När Jokkmokks marknad hade sitt 400-årsjubileum slogs besöksrekord med närmare 80 000 besökare. I år var det ett "normalår". Besökssiffrorna tas fram via Vägverkets trafikräkning. Kablar läggs ut på vägarna vid tre utfarter från Jokkmokk. Där noteras hur många bussar och bilar som passerar. Man använder schablontal för att uppskatta hur många passagerare som finns i varje buss.

Det har varit en hektisk tid för personalen vid turistbyrån. Nu när allt lugnar ner sig börjar den nya tideräkningen i Jokkmokk.

-För oss börjar det nya året nu, vi talar alltid om före och efter marknaden, säger Barbro Stenman.

Utvärderar och planerar

Direkt efter marknaden sker en utvärdering och sedan startar planerna för nästa års vintermarknad.

-Det är alltid roligt att höra av knallarna att vi har ett bra och fungerande system men vi får aldrig stanna upp och slå oss till ro. Jokkmokks marknad kan alltid utvecklas. Inför nästa år hoppas jag att man nyttjar scenen mitt i marknadsområdet ännu mer, säger Barbro Stenman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om