"Det känns som ett skämt"

Jokkmokks kommun har producerat en egen Youtube-film för att marknadsföra orten. I den får vi följa den lilla tanten Jåkka Måkka som tar sig runt på spark i samhället.- Jag har väldigt svårt att förstå i vilket syfte den här filmen är producerad, säger Annika Fredriksson, vd på turistorganisationen Swedish Lapland.

Foto: Fotograf saknas!

JOKKMOKK2013-03-15 14:46

Filmen sprids nu flitigt på nätet men kommentarerna är inte helt positiva. Det har varit reaktioner i sociala medier och blivit en snackis i besöksnäringsbranschen. Turistorganisationen Swedish Lapland ställer sig frågande till tanten Jåkka Måkkas vådliga sparkfärd genom samhället.

Bland annat undrar turistorganisationen Swedish vilken bild det är som Jokkmokks kommun vill förmedla med filmen.

"Buskis"
- Jag har väldigt svårt att förstå i vilket syfte den här filmen är producerad. Det här känns mer som en skämtfilm, lite buskis. Jag kunde aldrig tro att det här var professionellt gjort av en kommun, snarare av några som privat klätt ut sig och gått ut och filmat, säger Annika Fredriksson, vd på organisationen.

Om dessutom de egna invånarna reagerar är man ute på riktigt djupt vatten menar hon.

- Då finns det ju ett glapp mellan invånarnas syn på orten och kommunens, säger hon.

- Det kan vara allvarligt om man inte bottnar i den självbild som jokkmokkarna har.

Enligt Jokkmokks kommun ska filmen användas i marknadsföringssyfte.

- Det är ett sätt att marknadsföra kommunen på ett roligt vis. Tanken är att visa delar av Jokkmokk med en liten rolig figur, säger Agneta Nyberg, informatör på Jokkmokks kommun.

- Alla tycker inte att det är lika roligt och undrar om det är så här man vill marknadsföra kommunen. Så vi får väl se, om det blir någon fortsättning, säger Nyberg.

Tycker du att filmen är bra?
- Det är ingen proffsfilm om man säger så. Den är simpelt gjord, för Youtube. Jag tror idéerna kan vara bra men sedan vet man inte hur det uppfattats när det är producerat och framställt.

- Tanken var att göra en rolig, folklig Youtubefilm. Gällivare har ju trollet Plupp, och vi har Jåkka Måkka, säger Agneta Nyberg.

Swedish Lapland har nyligen varit på en stor turistmässa i Berlin för att marknadsföra Norrbotten och då lyft fram Jokkmokk som resemål.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om