En vagn kommer lastad...

...med en jättetransformator.

Tung last. Den specialtillverkade transformatorn, värd ungefär 30 miljoner kronor, började sin resa i Västerås och har åkt hela vägen upp till Vajkijaur via järnväg.

Tung last. Den specialtillverkade transformatorn, värd ungefär 30 miljoner kronor, började sin resa i Västerås och har åkt hela vägen upp till Vajkijaur via järnväg.

Foto: Vattenfall

Jokkmokk2016-08-26 13:26

Den specialtillverkade transformatorn, värd ungefär 30 miljoner kronor, började sin resa i Västerås och har åkt hela vägen upp till Vajkijaur via järnväg. Där lastades den om på en specialvagn för att sedan åka de tre resterande milen till kraftstationen i Messaure.

– Den väger nästan 270 ton och bottenytan är lika stor som ett Attefallshus – 25 kvadratmeter. Vagnen den ska lastas på har över hundra hjul. En lastbil drar vagnen och en lastbil skjuter på, säger Roger Lindmark, informationsansvarig på Vattenfall.

Den nya transformatorn ska ersätta en gammal på platsen.

– Den gamla fungerar fortfarande, men börjar bli uttjänt, och den nya är bättre och säkrare. Vi har en del liknande projekt runtom i Norrbotten kommande sju, åtta åren, där vi förbättrar och bygger om elnätet på likande sätt, säger Lindmark.

När transformatorn anlänt till rätt plats ska fler delas monteras på och när den tas i bruk om några veckor kommer den att väga över 300 ton.

– Det tar ett tag att montera ihop en sådan här för det är extremt viktigt att allt blir exakt rätt. Den ska kopplas in i vårt stamnät och det betyder att 400 000 volt går in i transformatorn och 130 000 volt går ut för vidare transport i nätet. Det är väldigt hög spänning, säger Lindmark.

Nu håller Vattenfall tummarna för att transformatortransporten ska klara den sista, kritiska, lilla nedförsbacken i Messaure.

– Det gäller att hålla emot för man vill verkligen inte att något går fel där. Transformatorn är specialtillverkad för just den här platsens förhållanden och skulle något hända med den får vi vänta ett par år på en ny, säger Lindmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om