Wakeboard pÄ frusna sjöar i 32 minus

Red bull tog nĂ„gra av vĂ€rldens bĂ€sta wakeboardĂ„kare till Jokkmokk dĂ€r det sĂ„gades upp hĂ„l i isen och byggdes banor. Kylan blev en utmaning dĂ„ Ă„karnas blöta drĂ€kter frös ihop till isklumpar. "Jag kunde inte röra mig", sĂ€ger Dominik GĂŒhrs.

Tre av vÀrldens bÀsta wakeboardÄkare pÄ en spektakulÀr produktion i Jokkmokk pÄ frusna sjöar.

Tre av vÀrldens bÀsta wakeboardÄkare pÄ en spektakulÀr produktion i Jokkmokk pÄ frusna sjöar.

Foto: Lorenz Holder / Red Bull Content Pool

Jokkmokk2023-02-27 10:45

Den lilla sjön Lill-Skabram i Jokkmokk blev arenan för en miljonproduktion i unik tappning. Trots 32 minusgrader och metertjock is var det hit Red Bull bestĂ€mt sig för att ta nĂ„gra av vĂ€rldens bĂ€sta wakeboardĂ„kare; Felix Georgii, Dominik GĂŒhrs and Dominik Hernler.

Det hela började som ett skÀmt nÀr Äkarna tidigare samlades för att brainstorma nya idéer. SkÀmtet övergick snabbt till allvar och genom lokala kontakter i Jokkmokk började man spÄna pÄ hur det skulle gÄ att genomföra rent praktiskt.

Joakim FÀllgren som driver Hotell Jokkmokk och Drivers paradise blev en nyckelperson i att sÄga bort den nÀstan metertjocka isen och fÄ till de uppemot 100 meter lÄnga vattenkanalerna pÄ sjön. Totalt lyftes 518 ton is bort.

Sedan designade Äkarna sjÀlva diverse hinder och hopp dÀr olika tricks skulle filmas och fotograderas. Produktionen bestod totalt av cirka 15 personer.

– Att arbeta med is Ă€r ett helt nytt material för oss, vi kunde skapa hinder som man inte kan göra i en vanlig wakeboardpark med plasthinder, sĂ€ger Felix Georgii.

Åkarna drogs av en vinsch genom de olika banorna under nĂ€stan en veckas tid. VĂ€dret blev utan tvekan den största utmaningen. Som kallast blev det ner mot 32 minusgrader nattetid. Om dagarna blev det nĂ„gra grader mindre iskallt.

De hade köpt in de tjockaste neoprendrÀkterna som finns, men nog fick Äkarna frysa ÀndÄ dÄ de ofta blev blöta.

– NĂ€r det blev kallt började hela jag frysa ihop. Jackan och skorna blev stela. Jag kunde inte röra mig till slut, sĂ€ger Dominik GĂŒhrs.

Lustigt nog var det nere i det en grad varma vattnet som de kunde hoppa ner och snabbt vĂ€rma sig inför ett nytt Ă„k. DĂ€r var det varmare Ă€n i luften. 

De tre Äkarna turades om att köra sina Äk under kanske en timmes tid innan de var tvungna att ta en lÀngre paus i den uppvÀrmda barracken.

– Höjdpunkten för mig var utan tvekan att Ă„ka och glida fram pĂ„ de olika hindrena av is. Det var nĂ„got nytt som jag aldrig gjort förut, sĂ€ger Dominik Hernler.

Joakim FÀllgren berÀttar att det var ett spÀnnande uppdrag att jobba med, men ocksÄ tufft eftersom det just dÄ var sÄ pass kallt. Inte bara att ta bort de tjocka isblocken. De fick inleda tidigt varje morgon med att slÄ sönder och rensa isen som hunnit bildas under varje natt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!