En nedläggning av verksamheten vore en katastrof för Murjek, säger Monica Sundström, ordförande i föreningen.
Tågen slutar stanna
- Vi har ju skött det här under 13 år och vi har en anställd. Genom att det blev slut på postverksamheten tappade vi 120 000 kronor och det innebär ju att vi inte har någon stabil ekonomi. Vi hade ingen aning om att Jernhusen planerade en försäljning men järnvägsstationer säljs ju ut överallt och nu vill de att vi ska köpa, men till det finns inga resurser.Från och med januari år 2008 föreslås att tågen ska sluta stanna i Murjek. Det undersöks om tåg och bussanslutningen till och från Vuollerim och Jokkmokk kan ske via Boden i stället.
- Människor i bygden är väldigt oroliga. En nedläggning betyder försämrad service. Det vore förfärligt för Jokkmokks kommun om stationen lades ner. Det är ju den här vägen turister kommer in i Jokkmokks kommun. Det är porten till fjällvärlden och en viktig knutpunkt för hela Jokkmokk, säger Monica Sundström.
Beslut på måndag
På måndag ska frågan om Murjeks järnvägsstation behandlas i kommunstyrelsen. En arbetsgrupp bestående av representanter från kommunen, Hembygdsföreningen, Jernhusen AB, Banverket samt Green Cargo (tidigare SJ gods) samt Veolia Transport, fd Connex, har under våren arbetat för att nå en lösning i frågan. Från Murjeks Hembygdsförening har man ett förslag:- Tågstationen ska finnas kvar. Jag tycker att kommunen ska stötta verksamheten på samma sätt som man tidigare gjort, men självklart bör alla parter som är inne i huset bidra ekonomiskt. Banverket och Green Cargo har ju kontor här, länstrafiken har sin väntsal här. Om alla bidrar då får vi ekonomi på verksamheten, det är jag övertygad om, säger Monica Sundström.