Löftet höll: "Skönt att vara igång"

Striden om jobben var hård – men nu är allt frid och fröjd. På onsdagen invigdes Vattenfalls nätkundservice i Jokkmokk officiellt.

Festlig invigning i Jokkmokk. Från vänster kommunalrådet Robert Bernhardsson (S), Annika Viklund, vd Vattenfall eldistribution och Berit Lindgren, verksamhetschef.

Festlig invigning i Jokkmokk. Från vänster kommunalrådet Robert Bernhardsson (S), Annika Viklund, vd Vattenfall eldistribution och Berit Lindgren, verksamhetschef.

Foto: Michael Renström

Jokkmokk2019-03-20 15:53

– Det känns fantastiskt skönt att vi är igång. Nu kan vi fokusera på det nya. Det är alltid en utmaning när det blir mycket nytt men vi lär oss och utvecklas för varje dag, säger Berit Lindgren, verksamhetschef.

Hon har själv varit med på hela resan.

Ända från att Vattenfall accounting (fakturahantering) etablerades i Jokkmokk 2006 till striden som startade 2016 när den statliga kraftjätten ville outsourca verksamheten och lösningen som kom 2017 med Vattenfalls löfte att ersätta jobben.

Läs mer: Klart – här är Jokkmokks nya jobb

Nu finns 32 anställda. Jobbet består av att över telefon och via mejl besvara frågor och lösa ärenden åt Vattenfalls elnätskunder.

– Det är ett helt nytt arbete jämfört med det vi gjorde tidigare. Vissa arbetsuppgifter är mer utmanande och tar tid att lära sig, medan andra är enklare och redan nu behärskas av alla anställda.

Faktum är att verksamheten varit igång sedan förra hösten.

– Vi smygstartade redan i september. Och sedan nyår har det rullat på, säger Berit Lindgren.

De håller till i Vattenfall accountings gamla lokaler, nära Bokenskolan. På onsdagen bjöds det på tårta.

– Det här har vi sett fram emot. Det är en imponerande resa som våra medarbetare gjort med fortbildningar och vidareutbildningar, säger Annika Viklund, vd för Vattenfall eldistribution.

Någon risk att jobben outsourcas igen finns inte, enligt Viklund.

– Det här är en del av vår kärnverksamhet som vi kommer att behöva stöd och hjälp med under överskådlig tid. Frågorna från våra elnätkunder tenderar att bli mer komplexa och den kunskapen som de här medarbetarna nu har är helt avgörande för oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om