â Det har varit full fart och mycket engagemang. En vĂ€ldigt givande dag dĂ€r eleverna fick mycket beröm för sina presentationer och förhĂ„llningssĂ€tt till ett Ă€mne som kan vara svĂ„rt, sĂ€ger Kristin Amundsson, lĂ€rare vid Lapplands gymnasium i Jokkmokk.
Eleverna, som gÄr Ärskurs tvÄ pÄ ekonomi-, natur-, teknik-, vÄrd och omsorg-, och samiska samhÀllsprogrammet, har under en tid arbetat med ungas psykiska hÀlsa.
â Egentligen började det i höstas nĂ€r vi bestĂ€mde att vi skulle lĂ€sa skönlitteratur. Det blev sĂ„ att mĂ„nga av böckerna handlade om mĂ€nniskor som mĂ„r dĂ„ligt, sĂ€ger Kristin Amundsson.
Presentationerna av böckerna blev en pusselbit, ett besök frÄn Ida Jonsson, projektledare vid Region Norrbotten, blev en annan.
â Hon berĂ€ttade om psykisk ohĂ€lsa bland unga och om statistiken, dĂ€r Jokkmokk ligger ganska högt, sĂ€ger Amundsson.
Allt mynnade ut i initiativet om en temadag om psykisk hĂ€lsa. Eleverna hade engagerat förelĂ€sare och gjort arbeten inom olika omrĂ„den, samt bjudit in elever frĂ„n Ăstra skolan och Vuollerims friskola, tjĂ€nstemĂ€n, politiker, gymnasiechef samt rektorer inom Lapplands gymnasium.
Lotta Omma, psykolog vid GÀllivare sjukhus, förelÀste via lÀnk om psykisk ohÀlsa bland samer.
â Hon berĂ€ttade en del om bakgrunden till problemet, vad man kan göra sjĂ€lv och var man ska söka hjĂ€lp. Det finns inte sĂ„ mycket kunskap i Ă€mnet. Extra roligt var att det var sĂ„ mĂ„nga, bĂ„de unga och vuxna, som kom och lyssnade, sĂ€ger Marja-Lisa Rannerud, en av eleverna.
En annan förelĂ€sning hölls av Risten Utsi, lĂ€kare pĂ„ hĂ€lsocentralen i Jokkmokk. Ăven hon berörde pyskisk ohĂ€lsa bland samer men hon talade Ă€ven psykiska problem generellt.
â Hon talade bland annat om var man kan söka hjĂ€lp om man mĂ„r dĂ„ligt. Det kan kĂ€nnas jobbigt att söka hjĂ€lp i Jokkmokk. DĂ„ kan man ta hjĂ€lp pĂ„ internet och söka hjĂ€lp pĂ„ annat sĂ€tt. Sedan kom hon in pĂ„ hur man ska stötta som kompis om man mĂ€rker att nĂ„gon av ens vĂ€nner mĂ„r dĂ„ligt, sĂ€ger eleven Tova Isaksson.
Ytterligare en punkt var information om Àtstörningar, som sköttes av eleverna sjÀlva.
â Det handlade om hur viktigt det Ă€r att man vĂ„gar prata om det, bĂ„de bland barn och vuxna. Och att det ocksĂ„ Ă€r viktigt att det upptĂ€cks i tid, för behandlingsprocessen Ă€r lĂ„ng och svĂ„r, sĂ€ger Vanessa Hedman, elev.
Hennes skolkamrat Elsa Nordström sammanfattar:
â Jag tycker att det blev en bra dag. Det var roligare Ă€n man trodde pĂ„ förhand.