Optimalt underhåll skapar mervärde

JOKKMOKK. Färre driftstopp och mindre tid till rutinkontroller. Det har blivit resultatet av införandet av ett nytt arbetssätt och rutiner vid vattenkraftstationerna utefter Lilla Luleälven.- Det svåra har varit att bryta de gamla invanda rutinerna som har hängt med under många år, säger Erik Öhrling, teknisk chef hos Vattenfall service Nord.

Erik Öhrling, teknisk chef hos Vattenfall service Nord har tillsammans med projektledaren Mats Rickkola och ett team utarbetet det nya systemet. Fotograf: John Filipsson

Erik Öhrling, teknisk chef hos Vattenfall service Nord har tillsammans med projektledaren Mats Rickkola och ett team utarbetet det nya systemet. Fotograf: John Filipsson

Foto:

Jokkmokk2007-05-11 00:00
Sedan våren 2006 arbetar man med ett nytt rutinkontrollsystem vid Akkats, Randi, Parki och Seitivaare kraftstationer utefter Lilla Luleälven. Systemet har man valt att kalla Införande av optimalt underhåll och har arbetats fram av Vattenfall service Nord. Erik Öhrling är teknisk chef där och har tillsammans med projektledaren Mats Rickkola och ett team startat det nya systemet.

Sparar tid

Det nya arbetssättet innebär bland annat att övervakningskameror och datorer med fjärravlästa mätare till stor del har övertagit den tidigare manuella bevakningen som utfördes av underhållstekniker.

- Hittills har vi bara haft positiva erfarenheter av det nya systemet, säger Erik Öhrling. Det svåra har väl varit att bryta de gamla invanda rutinerna som har hängt med under många år.

Tack vare det nya systemet har de manuella rutinkontrollerna kunnat minska med dryga 50 procent. Och underhållsteknikerna har i stället kunna ägna mer tid åt admistrativa åtgärder.

Även facket positivt

Effektiviseringar med inbesparingar av arbetstid brukar innebära att facket drar öronen åt sig. Detta framförallt för eventuella minskade arbetstillfällen och uppsägningar. Men så har inte varit fallet den här gången, i stället har facket ställt sig positiv till förändringarna.

- Vi har ju fullt upp i alla fall, säger Lennart Nilsson och Kurt Westerberg, två av underhållsteknikerna. Det är bara våra arbetsrutiner som har förändrats genom införandet av det nya övervakningssystemet. Och den tid vi sparar in kan vi i stället ägna åt andra arbetsuppgifter på de olika stationerna.

Sex miljoner

Det nya projektet har kostat Vattenfall service Nord cirka sex miljoner kronor att genomföra. Men har redan nu gett resultat av minskade produktionskostnader och finansierar sig självt.

- Det var något vi själva var övertygade om när vi började arbeta med det här projektet, säger Erik Öhrling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om