Revisorer kritiserar tekniska kontoret i Jokkmokk
JOKKMOKK. Teknik- och serviceenheten vid Jokkmokks kommun får svidande kritik av revisorerna. Effektivitet och verksamhetsmål saknas. Nu föreslår revisorerna att kommunstyrelsen utarbetar tydligare mål för verksamheten, speciellt med tanke på fastighetsunderhåll.
Tekniska enheten får svidande kritik av kommunens revisorer. Här ett gatuarbete i Jokkmokk, detta arbete har inget direkt samband med kritiken i artikeln. Foto: marie ridderström Fotograf: Marie Ridderström
Foto: Fotograf saknas!
<_Mellanrubrik>Kompetens och rutiner
I sin sammanfattande bedömning skriver de: "Den tekniska verksamheten inom de områ-
den som granskats bedrivs inte med tillräcklig ändamålsenlighet. Detta då såväl tydliga verk-
samhetsmål som uppföljningsbara mål för kvalitet och effektivitet saknas. De enda egentliga mål som finns är ekonomiska och
styrs via budget för drift respektive investeringar."
Revisorerna noterar dock att organisationen för de tekniska verksamheterna "upplevs" ha utvecklats positivt de senaste året. Granskningen har omfattat organisationsstruktur, kompetens, rutiner för rapportering till kommunstyrelsen, uppföljning och utvärdering av arbeten som utförs samt hur arbetsuppgifterna utförs.
<_Mellanrubrik>Plan för fastighetsunderåll
Mot bakgrund av granskningen rekommenderar de kommunstyrelsen att utarbeta tydligare mål för verksamheten när det gäller kvalitet och effektivitet. Kommunstyrelsen bör ta inititativ till mer långsiktiga underhålls- och investeringplaner, speciellt med tanke på fastighetsunderhållet. En planeringmodell för investeringar och underhåll bör göras. Revisorerna anser slutligen att kommunstyrelsen bör se över de behov av kompetensförstärkning som finns.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!