Det moderna Nordenskiöldsloppets grundare Wolfgang Mehl lämnade Jokkmokk för Österrike under stormiga förhållanden i våras. Nu är han tillbaka och drar i trådar för att världens längsta långlopp ska kunna återuppstå till 2024. Den här vinterns lopp har ställts in.
– Tanken är att loppet ska komma tillbaka 2024, det har alltid varit ambitionen. Sedan jag kom tillbaka har jag haft många kontakter och samtal med människor för att göra det möjligt.
Wolfgang Mehl berättar att hans ambition att lämna Jokkmokk och återvända till sitt hemland Österrike för att komma närmare barn och barnbarn kvarstår. Men först vill ha säkra loppets framtid.
Ödesmötet inträffar två veckor efter Jokkmokks vintermarknad då det ska hållas en framtidsworkshop tillsammans med bland annat huvudsponsorn Red Bull, på plats i Jokkmokk. Skidloppets framtidsbana ska då stakas fram.
– Jag själv kommer inte fortsätta vara huvudansvarig för loppet. Jag själv jobbade egentligen halvtid med det men gick över alla gränser för vad jag borde ha behövt göra för att få ihop tävlingen. Det måste byggas upp en ny bredare organisation som ska ta över.
Han vill inte gå in på detaljer men han säger att han har en klar bild över hur organisationen ska byggas upp, och att det finns villiga kandidater att axla rollerna. Han menar att det måste gå fort om loppet ska kunna genomföras 2024.
– I bästa fall ska en ny organisation finnas på plats strax efter mötet och en ny webbsida klar våren. Registreringen för det nya loppet bör inte öppnas senare än juni.
Det fanns flera orsaker till att Mehl tog beslutet att lämna Jokkmokk i våras. Något som vägde tungt var att han inte kände någon stöd från kommunledningen, utan snarare blev motarbetad. Nu har det skett ett maktskifte och den nya kommunledningen har berättat att de har stort intresse av att loppet ska leva vidare.
– Framförallt med pistningen av spår hoppas vi få mer stöd. I det senaste loppet var vi tvungna att hämta två pistmaskiner från andra kommuner för att kunna pista hela banan. Det blev onödigt dyrt.
– Kommunen kanske också kan se en vinst i att pista upp spåret för turister som vill komma och testa delar av den historiska sträckan. Åtminstone på ett enklare sätt några veckor runt loppet, säger Wolfgang Mehl.