Skoterterror i Kåbdalis
KÅBDALIS. Skoterkörningen i Kåbdalis har urartat. Odlingar körs sönder och väg 45 används som allmän skoterled. Här råder rena rama Vilda västern säger folket i byn. -Buskörningen måste stoppas, det börjar bli olidligt, säger Tord Eklund.
Tord Eklund uppmanar skoterförarna att använda de leder som finns. "Stoppa buskörningen, alla drabbas".foto: lennart jönsson (Skoterbilden) Fotograf: Marie Ridderström
Foto: Fotograf saknas!
I den lilla idylliska byn Kåbdalis, 15 mil söder om Gällivare, har skotermarodörerna tagit över. Det anser folk i byn som får sin nattsömn förstörd. Väg 45 används som allmän skoterled. Odlingar körs sönder, man hoppar med skotrar rakt in i vinbärsbuskar och använder andras gårdsplaner som skoterleder.
-Det är inte roligt när skotrar i hög hastighet visslar förbi knuten på en halvmeters avstånd. Under hela nyårshelgen kunde jag inte se på tv eftersom skotertrafiken var så intensiv på min privata mark att det störde digitalsändaren, säger Tord Eklund.
<_Mellanrubrik>Förening i motvind
När han uppmanat skoterförarna att köra på skoterlederna blir han otrevligt bemött.
-Jag har upplåtit en skoterled bakom ladugårdslängan men de kör överallt utom där. En skogsägare utanför Kåbdalis har fått sina föryngringsytor helt förstörda och själv lär jag inte få många vinbär och hallon till sommaren, säger Tord Eklund.
Kåbdalis IFK ansvarar för skoterlederna.
-En nästan hopplös uppgift, vi gör allt på ideell väg och får ett ledbidrag från Jokkmokks kommun på 16 000 kronor per år. Det räcker precis till bränsle, säger Gunther Franklin.
-I Kåbdalis finns flera hundra skotrar, det är några få som buskör. Det är ett jäkla elände och det går ju aldrig att få dit dem. De kör ner planteringar och ställer till elände.
<_Mellanrubrik>Polisen sällsynt
-Det största problemet är att man inte satsar pengar på att hålla leder i skick. Det är fruktansvärt mycket jobb med att köra upp leder. Vi har undermåliga grejer, en gammal skoter som vi får reparera i fem timmar för att kunna köra i två timmar. Det är ohållbart. Vi ska ta kontakt med kommunen och skoterföreningen i Jokkmokk och begära mer stöd och mer samordning. Sedan anser vi att det behövs polisövervakning, men polisen är sällan i byn, säger Gunther Franklin.
<_Mellanrubrik>Ingen pistmaskin
Bill Morin var tidigare engagerad i styrelsearbetet och skoterlederna. Han har hoppat av.
-Jag slutade därför att vi har ju inga resurser, allt sker på ideell väg och vi använder våra egna privata skotrar för att köra upp spår. Har man inte råd att hålla på så är det ingen mening. Kommun och stat borde se till att det finns medel för skoterleder.
-All ledig tid, alla helger gick åt, det får vara någon måtta på det ideella engagemanget. Att hålla lederna fina med vanliga skotrar är nästan omöjligt, man måste ha en ordentlig pistmaskin så man kan preparera ordentligt. Kommunen köpte in en pistmaskin men den används bara i Jokkmokk. Vi har begärt att få använda den men aldrig fått tillgång till den.
-Skoterlederna är fruktansvärt dåliga i år. De dåliga isarna har varit ett problem. Huvuddelen av lederna går över isar och fram till jul var isarna svaga, nu är de väl någorlunda men ännu inte bra. Det är en förmildrande omständighet till att folk kört efter vägarna, säger Bill Morin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!