– För oss är det solklart att länsstyrelsen gjort ett avsteg från lagen. Det förvånar mig också att landshövdingen ställer upp och uttalar sig i media eftersom han inte är sakkunnig i frågan, säger Fred Boman, Jimabs vd.
– Jag får lov att kontra där, och konstatera att Boman inte är sakkunnig i hur det går till när vi tar våra beslut. Yttrandet har givetvis föregåtts av en djup beredning av våra tjänstemän. Eftersom det är en stor och viktig fråga så var det lämpligt att jag uttalade mig, och jag är också påläst. Kallakfrågan kräver ordentlig pejling, säger Sven-Erik Österberg.
Tyngdpunkten i länsstyrelsens kritik är att Jimab inte på ett tydligt sätt redogjort för hur malmen ska tas ut från området.
"Det finns fyra alternativa vägar och vi har ingen aning om vilken väg man väljer. Därmed vet vi inte heller vilka konsekvenserna blir för rennäringen, som står i stark koppling till Laponias status som världsarv. Vi tror att transportvägarna kommer att påverka området betydligt mer än själva gruvan", sade landshövding Sven-Erik Österberg till NSD förra veckan.
– Läser man minerallagen så ges det en klar matsedel på vad i Miljöbalken som ska beaktas i en bearbetningskoncession. Det länsstyrelsen ska ta ställning till är om arealen där vi ska ha ett industriområde och en gruva är lämplig eller inte. Frågan om transportvägar för malmen kommer in i ett senare skede, när mark- och miljödomstolen ska pröva ärendet. Vi hade helt kunnat utelämna detta i vår ansökan, säger Fred Boman.
Vem har rätt då? På Bergsstatens hemsida finns dokumentet "Vägledning för prövning av gruvverksamhet". NSD har läst igenom stora delar utan att hitta något konkret som stöd för varken länsstyrelsens eller Jimabs tolkning. Formuleringarna är vida och svåra att tolka rakt av.
Och Bergsstaten vill inte skingra dimmorna ännu.
– Vi har en åsikt i frågan. Men jag vill inte uttala mig om det nu, säger Linda Ylivainio, jurist vid Bergsstaten.
Jimab utför för närvarande en fördjupad transportutredning som ska ligga till grund för en studie av Trafikverket. Den ska sedermera bringa klarhet i vilken transportväg som är mest lämplig och vilka konsekvenserna blir.
Att ärendet hamnar hos regeringen (se faktaruta) är Fred Boman tydlig med.
– Om bearbetningskoncessionen inte godkänns så skickar vi det dit.